آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌ها

نگرانی «خانه آزادی بیان» از سانسور سیستماتیک رسانه‌ها توسط طا-لبان

خبرگزاری دید: خانه آزادی بیان به تازگی اعلام کرده که رسانه‌های افغانستان به شدت آسیب دیده و به گونه سیستماتیک از سوی اداره استخبارات طا-لبان سانسور می‌شود.

خانه آزادی بیان، روز دوشنبه(۲۷ جدی) اعلام کرده است که در پی تسلط طا-لبان بر افغانستان شمار زیادی از رسانه‌ها بنابر فشارهای اقتصادی و سیاسی از فعالیت باز مانده و شمار دیگر نیز با محدودیت‌های فراوان رو‌به‌رو شده‌‌ است.
طبق اعلام این نهاد، «رسانه‌های افغانستان دیگر به‌گونه کامل آزاد نیستند».
خانه آزادی بیان تصریح‌ می‌کند که رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان به‌گونه‌ای بی‌پیشینه زیر فشار افراد وابسته به اداره استخبارات طالبان قرار دارند و این نهاد مربوط به طا-لبان با شیوه‌های مختلف خبرنگاران و رسانه‌ها را سانسور می‌کنند.
این نهاد افزوده است: «اداره استخبارات طا-لبان، با استفاده از زور، تهدید و فشار تلاش دارد تمام رسانه‌های آزاد افغانستان را به پلتفرم تبلیغاتی خود مبدل کند که متأسفانه در این کار تا حدی موفق هم شده‌ است».
خانه آزادی بیان می‌گوید که افرادی از اداره استخبارات طا-لبان به‌ شکل متواتر به اتاق‌های خبر رسانه‌های مطرح می‌روند و امر و نهی می‌کنند. آن‌ها‌ به خبرنگاران می‌گویند، «شما تحت حاکمیت ما کار می‌کنید، بنابراین چیزی که ما می‌گوییم را باید نشر کنید و‌ چیزی را که ما نمی‌خواهیم نباید نشر کنید».
به گفته این نهاد، افراد طا-لبان از طریق تماس‌های تیلفونی خبرنگاران را تهدید به زندان و لت‌وکوب می‌کنند که این رفتارها فشار شدید روانی را بر خبرنگاران وارد کرده است و از همین رو، شماری از خبرنگاران دست از کار کشیده‌اند.
خانه آزادی بیان افغانستان، سانسور سیستماتیک و فشار روزافزون طا-لبان بر رسانه‌ها را محکوم کرده و ضمن تأکید بر مصئونیت حق آزادی بیان به‌ عنوان یکی از حقوق اساسی بشری، از رهبران طا-لبان خواسته‌ است که به سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان پایان دهند.
این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که در پنج ماهگی حکومت سرپرست طا-لبان ده‌ها خبرنگار در جریان کارشان مورد خشونت نیروهای طا-لبان قرار گرفته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا