آخرین اخباراجتماعافغانستانصحت

نگرانی شدید یونیسف:‌ ۱ میلیون کودک در افغانستان جان خواهد داد

خبرگزاری دید: صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با ابراز نگرانی شدید از وضعیت کودکان در افغانستان می‌گوید که در سال جاری ۱ میلیون کودک در نتیجه سوء‌تغذی حاد جان خواهد داد.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) امروز سه‌شنبه(۲۸ جدی) در خبرنامه‌ای گفت که یک میلیون کودک در افغانستان بر اثر سوء‌تغذیه حاد در سال جاری جان خواهد داد.
یونیسف: تخت‌های شفاخانه‌ها بیش از حد شلوغ است. والدین بی‌کار، اقتصاد در حال فروپاشی و بچه‌های گرسنه. بحران کنونی افراد بیشتری را نسبت به چندین دهه جنگ در افغانستان از بین خواهد برد.
ملانی گالوین رییس تغذیه یونیسف در افغانستان، می‌گوید: ‌به اندازه هر بحرانی که تا به حال دیده‌ام شدید است. ما شاهد دو برابر شدن موارد سوء‌تغذیه حاد شدید هستیم. ما فکر می‌کنیم این تازه شروع آن است. بدتر می‌شود».

وی می‌افزاید که برای اجتناب از این وضعیت هنوز دیر نیست، اما سازش و اراده سیاسی از همه طرف‌ها نیاز است.
با این حال، بلال کریمی سخنگوی حکومت سرپرست طا-لبان با رد این وضعیت، می‌گوید که مقیاس این بحران بیش از حد برجسته می‌شود.
وی با بیان این‌که امارت اسلامی افغانستان مشکلات فقر و فساد را از دولت تحت حمایت غرب به ارث برده، گفت: ایالات متحده باید ۹ میلیارد دالر ذخیره دالری این کشور را آزاد کند. این پول متعلق به مردم افغانستان است.
سخنگوی حکومت طا-لبان در ادامه با اشاره به وضعیت تحصیل بیان داشته است: ما هرگز کسی را از تحصیل یا کار منع نکرده‌ایم. در مورد زنان، ما در چارچوب موازین اسلامی به آن‌ها دسترسی خواهیم داد.
با این همه، صاحب خان از شهروندان کشور می‌گوید: طا-لبان می‌گویند که برای ما صلح آوردند، اما صلح به چه دردی می‌خورد وقتی کودکان ما گرسنه باشند.
وی می‌افزاید: اگر کسی دخترم را بخرد، من می‌فروشم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا