آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

وزیر خارجه ایران:

نیروهای خارجی در منطقه مخل امنیت است/ آماده هستیم در افغانستان زیر حاکمیت دولت کمک کنیم

«افغانستان را یک کشور مستقل می‌دانیم. حضور نیروهای خارجی را در منطقه مخل صلح می‌دانیم. سیاست ما همیشه در برابر افغانستان این بوده که ما حامی دولت و مردم افغانستان هستیم. در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. آماده هستیم در افغانستان زیر حاکمیت دولت کمک کنیم» این‌ها بخشی از اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران است که در گفت‌وگو با شبکه طلوع‌نیوز آن را بیان کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد جواد ظریف در این گفت‌وگو، سیاست کشورش را در قبال مردم و دولت افغانستان، حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان، طالبان و روند صلح افغانستان بیان کرده است.
آقای ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا افغانستان یک کشور اشغال‌ شده است، گفت: افغانستان را یک کشور مستقل می‌دانیم. واقعیت‌های ۱۹ سال اخیر را در حوزه دموکراسی، حقوق مردم، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان، به رسمیت بشناسیم.

و اما، ظریف در این باره افزود: ما همواره با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالف بودیم… حضور نیروهای خارجی را در منطقه مخل صلح می‌دانیم.
محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا ایران در نشست ۱۲ سپتمبر اشتراک نکرد، گفت: ما با یک برنامه‌ انتخاباتی ایالات متحده حتماً در آن شرکت نمی‌کنیم. آن برنامه با حضور آقای پمپئو تبدیل شد به یک برنامه انتخاباتی و از نظر ما در واقع آقای ترامپ افغانستان را فدای اهداف انتخاباتی‌اش کرد.
وزیر خارجه ایران در باره سیاست کشورش در قبال افغانستان بیان داشت: سیاست ما هیچگاه در برابر افغانستان تغییر نکرده، سیاست ما همیشه این بود که ما حامی دولت و مردم افغانستان هستیم.
او تصریح کرد که طالبان هنوز هم در فهرست گروه تروریستی قرار دارد: این‌که طالب یک گروه تروریستی هست یا نه، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این‌که در قوانین ملل متحد بوده است، ما تابع ملل متحدیم.
آقای ظریف در باره رابطه دولت ایران با گروه طالبان، توضیح داد: حتماً ما با گروه طالبان کار می‌کنیم اما نه این‌که برویم با آن‌ها در مورد آینده‌ افغانستان تصمیم‌گیری بکنیم و قرارداد امضا بکنیم… ارتباط‌ مان با طالبان یک ارتباط ضروری به ‌خاطر حضور طالبان در کنار مرزهای مان است.
او در باره مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان گفت: من فکر می‌کنم باید طالبان دنبال صلح باشند. صلح یعنی پذیرش واقعیات کنونی، پذیرش دیدگاه همه‌‌ طرف‌ها. نه این‌که بگوییم هر وقت همه‌ طرف‌ها آمدند و به ما تسلیم شدند آن وقت صلح می‌شود.
او در باره نقش جنرال قاسم سلیمانی در نشست بُن در باره افغانستان تصریح کرد: نقش سردار شهید سلیمانی با استاد شهید ربانی برای آینده‌ افغانستان در کنفرانس بُن شاید از نقش ما که در سالون بودیم، بیشتر بود.
وزیر خارجه ایران می‌گوید در حال حاضر ۱۲۰ هزار افغانستانی در ایران دارای بیمه صحی هستند: ما حالا ۱۲۰ هزار افغانستانی داریم که بیمه‌ سلامت دارند در ایران. یعنی در کنار ایرانیان از سپ‌سید ما برای غذا استفاده می‌کنند.
او در باره میزبانی قطر از مذاکرات صلح افغانستان گفت: ما با قطر روابط بسیار خوبی داریم. در یک چارچوب مناسب حتماً آمادگی داریم که با قطر همکاری کنیم. همین امروز هم ما با قطر گفت‌وگوهای بسیار خوبی در مورد آینده‌ افغانستان داریم. وقتی هم که من می‌خواستم این ابتکار منطقه‌ای را شروع بکنم، از اولین کسانی که با او تماس گرفتم وزیر خارجه‌ قطر بود.
آقای ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا طرف‌دار این است که از قوت‌های فاطمیون در برابر داعش در افغانستان استفاده شود، گفت: در سوریه هم تحت فرماندهی آقای حافظ بشار اسد، تصمیم می‌گرفت ما اجرا می‌کردیم. ما معتقد به تمامیت ارضی و حاکمیت ارضی دولت‌ها هستیم، حکومت‌ها هستیم. در افغانستان تحت حاکمیت و فرماندهی دولت افغانستان ما آمادگی داریم کمک کنیم.
سرانجام، این روزها در ایران و بیرون از ایران و میان مردم آوازه است که آقای ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران، نامزد انتخاباتی است و اما او این را رد کرده و گفت: این کار را در توان خود نمی‌بینم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا