آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

تجلیل از روز جوانان؛

نی: با تشدید جنگ، ۶۰ رسانه از فعالیت بازمانده است

نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در یک نشست خبری از روز جوانان تجلیل و مشکلات خبرنگاران را در کشور بررسی کرد. این نهاد حامی رسانه‌ها می‌گوید ۶۰ رسانه طی نا امنی‌های اخیر از فعالیت بازمانده است.

سید حسین حسینی—خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید: نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) امروز پنج‌شنبه (۲۱ اسد) در یک نشست خبری از روز جوانان تجلیل و مشکلات خبرنگاران را با حضور جوانان و خبرنگاران در کشور بررسی کرد. این نهاد گفته که ۶۰ رسانه طی نا امنی‌های اخیر از فعالیت بازمانده است.


این نهاد می‌گوید که خبرنگاران از ولایاتی که به دست طالبان سقوط کرده و یا جنگ جریان دارد به مرکز انتقال شده‌اند، شماری از آنان هنوز در ولایت‌های خود حضور دارند.
در این کنفرانس خبری خبرنگاران و مسئولین رسانه‌ها گفتند که با حضور طالبان فعالیت بیشتر رسانه‌ها متوقف شده و یا تهدید شده‌اند که کشته می‌شوند.
همچنان آنان می‌گویند که در حضور گروه طالبان آزادی بیان که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ۲۰ سال پسین است در خطر نابودی قرار دارد.


خیرالبنات سادات نماینده خبرنگاران کابل گفت: «خشونت علیه خبرنگاران از سوی حکومت و طالبان صورت می‌گیرد».
فیروز احمدی خبرنگار از تخار که به دلیل سقوط این ولایت به کابل آمده است می‌گوید که پس از سقوط تخار ۱۰ رسانه تصویری و ۲۰ رسانه صوتی از یک هفته به این سو فعالیت ندارد.
در همین حال، نصیر احمد نوری رییس کمیته خبرنگاران نی گفت که در ۲۰ سال پسین ۱۶۰ خبرنگار کشته شده است.


این خبرنگاران و مسئولین رسانه‌ها همچنان می‌گویند که بیشترین خبرنگاران افغانستان را جوانان تشکیل می‌دهند، به وضعیت این خبرنگاران توجه نمایید.
یاسین آژند خبرنگار و عضو کمیته مصئونیت خبرنگاران در غور گفت: «طبق گزارشات به دست آمده در سال جاری سه خبرنگار کشته شده است».


به گفته این خبرنگاران، بیشتر آنها که در کابل به سر می‌برند از سرنوشت خانواده‌های شان در مناطق تحت کنترول طالبان هراس و تحت فشار روحی قرار دارند، آنها می‌گویند که افراد طالبان پس از خروج از ولایت به در خانه ‌آن‌ها آمده و خانواده‌های آنها را تهدید کرده‌اند.
این در حالی است که با سقوط ولایت‌های بیشتر شمال کشور از وضعیت خبرنگاران باقی مانده در آن ولایات گزارشی در دست نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا