آخرین اخبارافغانستانسیاست

نی به طالبان: اگر صادق هستید در باره قتل خبرنگاران توضیح دهید

نی نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در پاسخ به صحبت‌های عباس ستانکزی مبنی بر مصئون بودن جوانان و خبرنگاران در کشور گفته است که اگر واقعاً صادق هستید در مورد قتل خبرنگاران به مردم افغانستان توضیح دهید.


به گزارش خبرگزاری دید، نی ( حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) اعلام کرده است که صحبت‌های طالبان مبنی بر این که به امنیت و مصئونیت خبرنگاران توجه می‌نمایند و این مسئله برای شان مهم است، خبر خوشی است؛ اما در صورتی می‌توان آن ‌را باور کرد که در مورد خبرنگاران ترور شده به مردم افغانستان پاسخ بدهند.
در اعلامیه نی آمده است که «عباس ستانکزی معاون هیئت گفت‌وگو کننده‌ گروه طالبان در یک نشست آنلاین با نمایندگان و سفیران امریکا، اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا، ناروی، فرانسه، ایتالیا و سازمان ملل متحد وعده سپرده است که طالبان به تمام دیپلمات‌های خارجی، خبرنگاران و کارمندان سازمان‌های حقوق بشری اطمینان می‌دهد که امنیت آنان را تأمین می‌کند.
به نقل از خبرنامه، نی به این باور است که صحبت‌های طالبان مبنی بر اینکه بر امنیت و مصئونیت خبرنگاران توجه می‌نمایند و این مسئله برایشان مهم است، خبر خوشی است؛ اما در صورتی می‌توان آن‌را باور کرد که شرایط زیر را عملی نمایند.
۱ : کسانی‌که به قتل خبرنگاران از میان طالبان متهم هستند به‌خصوص قتل‌های هدفمند، طالبان باید آن‌ها را معرفی نمایند و روشن بسازند که چه کسانی هستند؟
۲ : طالبان بگذارند تا خبرنگاران به ساحات آن‌ها رفته و گزارش دهی نمایند.
در صورت پایبندی طالبان به شرایط فوق‌الذکر، می‌شود که به حرف‌های آن‌ها باور کرد، در غیر آن این بیانات در حد گفتن خواهد بود و جنبه‌ عملی نخواهد گرفت.
این در حالی است که روز پنجشنبه نعمت روان گوینده پیشین طلوع نیوز در ولایت قندهار از سوی افزاد مسلح ترور شد. در ماه‌های گذشته چندین تن از خبرنگاران در ولایات و کابل به گونه مرموز به قتل رسیدند و هیچ گروهی مسئولیت ترور آن‌ها را به عهده نگرفتند. ترور خبرنگاران و فعالان مدنی مردم افغانستان را به پروسه صلح بی‌باور کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا