آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

هرج و مرج در دولت ترامپ؛ تقابل کاخ سفید و پنتاگون بر سر خروج نیروها از افغانستان

منبع: ای‌بی‌سی نیوز
مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
مقام ارشد نظامی و مشاور امنیت ملی رییس جمهور ترامپ بر سر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اختلاف نظر دارند.

رابرت او برایان، مشاور امنیت ملی و جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا با اظهارات خود در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مخالف یکدیگر هستند – امری که هرج و مرج جدی را در دستگاه دولت ترامپ برای پایان دادن به ۱۹-سال جنگ نشان می‌دهد.
ترامپ هفته گذشته با توییتی مبنی بر اینکه نیروها باید تا کریسمس در خانه‌های شان باشند، خود به این سردرگمی‌ها افزود.
نه ماه پس از آن‌که ایالات متحده توافق‌نامه‌ای را در دوحه با گروه طالبان امضا کرد، نیروهای امریکایی در حال حاضر از ۸ هزار و ۶۰۰ تن به ۴ هزار و ۵۰۰ تن کاهش می‌یابند.
مقامات امریکایی، از جمله مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش و مایک پمپئو وزیر خارجه اعلان کردند که که خروج از افغانستان «مبتنی بر شرایط» و با کاهش خشونت‌ها همراه خواهد بود – هرچند چنین تعهدی در توافق‌نامه زیاد مشهود نیست.
هفته گذشته، اوبرایان گفت که سطح نیروهای امریکایی تا اوایل سال آینده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. ترامپ ختم «جنگ‌های بی‌پایان» را کمپاین می‌کند و اوبرایان می‌گوید: «ما نمی‌توانیم جوانان امریکایی را به خاطر حل وضعیتی که از هزاران سال پیش ادامه دارد، در افغانستان هزینه کنیم، این جنگ‌های قبیله‌ای».
چند روز بعد، مارک میلی، بلندپایه‌ترین مقام نظامی ایالات متحده اظهارات اوبرایان را تحت عنوان «حدس و گمان» رد کرد.
میلی به ان‌پی‌آر گفت: «رابرت اوبراین یا هر کس دیگری می‌تواند حدس بزند. من قصد ندارم به حدس و گمان بپردازم. من قصد دارم با توجه به شرایط و برنامه‌هایی که از آن آگاه هستم و گفت‌وگوهایم با رییس جمهور، تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت را انجام دهم».
در همین حال، اوبرایان روز گذشته در موسسه آسپین چنین واکنش نشان داد و گفت: «در اوایل سال آینده، ما نیروهای خود را به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش می‌دهیم. برخی پیشنهاد کردند که گمانه‌زنی است. من می‌توانم به شما تضمین کنم که این برنامه رییس جمهور ایالات متحده است. این گمانه‌زنی نیست. این دستور فرمانده کل قوا است».
اوبرایان هرچند از میلی نام نگرفت، اما در مورد موضع متفاوت جنرال میلی و خودش گفت: «من آن موقع حدس نمی‌زدم. امروز هم حدس نمی‌زنم. وقتی صحبت می‌کنم، برای رییس جمهور صحبت می‌کنم».
از سویی هم، ریچارد هاوس مقام ارشد پیشین وزارت خارجه در دولت جورج دبلیو بوش در توییتی می‌گوید: «خروج نیروها باید مبتنی بر شرایط باشد، نه سیاست داخلی. رفتن چیزی است که روند سیاست بین‌اداری را نشان می‌دهد. آن‌چه ما در حال حاضر می‌بینیم، هرج و مرج بین‌اداری است».
در بحبوحۀ اظهارات ترامپ و مشاوران ارشدش، خشونت‌ها در افغانستان رو به افزایش است. جنگ در ولایت هلمند حدود ۳۵ هزار نفر را آواره کرده است. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، حدود ۲۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.
همزمان با ادامۀ گفت‌وگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، مقامات دولت این کشور به صراحت استدلال می‌کنند که طالبان علاقه‌ای به صلح ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا