آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

هزاران کشته و زخمی در انفجار خونین بیروت/ واکنش‌های اولیه جهانی به انفجار لبنان

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صحت لبنان، تعداد کشته‌های انفجار بیروت به ۷۸ تن و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۴۰۰۰ تن رسیده است. شورای عالی دفاع در لبنان، به مدت دو هفته در پایتخت این کشور حالت فوق‎العاده و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صحت لبنان، تعداد کشته‌های انفجار بیروت به ۷۸ تن و تعداد زخمی‌ها به بیش از ۴۰۰۰ تن رسیده است. شورای عالی دفاع در لبنان، به مدت دو هفته در پایتخت این کشور حالت فوق‎العاده و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
رییس جمهور غنی به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، در واکنش به انفجار مهیب بیروت مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به خانواده‌های قربانیان و حکومت و مردم لبنان ابراز کرده است.
نخست وزیر لبنان: بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت
«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در سخنانی در پی انفجار مهیب بیروت تاکید کرد تا پیش از انجام تحقیقات تصمیمی اتخاذ نخواهد کرد.
در پی انفجار مرگبار بیروت؛ اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) به سران لبنان تسلیت گفت.
اولین واکنش حزب‌الله به انفجار مهیب بیروت
حزب الله لبنان در اولین بیانیه خود پس از وقوع انفجار مهیب بیروت، این حادثه را به ملت لبنان و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و خواستار همبستگی همه لبنانی‌ها برای عبور از این «فاجعه دردناک» شد.
به دنبال وقوع انفجار مهیب بیروت، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی چهارشنبه شب خود را به تعویق انداخت.
واکنش اولیه اسراییل و امریکا در قبال انفجار بیروت
خبرگزاری غربی رویترز به نقل از یک مسئول امنیتی اسراییلی اعلام کرد ما دخالتی در این انفجار نداشتیم ‎.
یک مقام پنتاگون در واکنش به انفجار بیروت به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «وزارت دفاع امریکا از وقوع انفجار در بیروت آگاه است و به‌ شدت از تلفات ناشی از این انفجار بزرگ احساس نگرانی می‌کند. ما به ‌دقت تحولات را رصد می‌کنیم، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره علت وقوع انفجار و جزئیات آن نداریم».
«کایلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که کاخ سفید به‌دقت حادثه انفجار مرگبار در پایتخت لبنان را زیر نظر دارد.
اعلام آمادگی ایران برای کمک به دولت و ملت لبنان/ پیام تسلیت بشار اسد
بشار اسد رییس جمهور سوریه در پیامی به رییس جمهور لبنان، حادثه انفجار مهیب بندر بیروت را به وی و ملت لبنان تسلیت گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حادثه انفجار در بندر بیروت، ضمن ابراز همدردی و تسلیت ملت و دولت ایران با ملت و دولت لبنان، بر ضرورت همبستگی با دولت و ملت لبنان در این شرایط طاقت‌فرسا تأکید کرد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه طی پیامی توئیتری در واکنش به وقوع انفجار مهیب در بیروت، با ملت لبنان ابراز همدردی کرد.
ظریف در توئیتر به زبان عربی نوشت: «در این حادثه عظیم دل‌های ما با ملت لبنان است و برای شهدا رحمت و برای اهالی قربانیان صبر و برای مجروحان شفای عاجل خواهانیم و سلام و رحمت خداوند بر این کشور سرافراز».
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در پی کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان لبنانی در انفجار بیروت، به میشل عون همتای خود تسلیت گفت.
«امانوئل ماکرون» رییس‌جمهور فرانسه طی پیامی توئیتری در واکنش به حادثه امروز بندر بیروت اظهار داشت: «من همبستگی برادارانه خود را با مردم لبنان در ارتباط با انفجار عصر امروز که قربانیان زیادی گرفت و موجب بروز خسارات سنگینی شد، ابراز می‌کنم. فرانسه در کنار لبنان ایستاده است و همیشه چنین خواهد بود. کمک‌های فرانسه در راه است».
«دونالد ترامپ» رییس‌ جمهور امریکا عصر روز سه شنبه به وقت واشنگتن در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به انفجار شدید بندر بیروت، به مردم لبنان تسلیت گفت و این حادثه را «حمله‌ای وحشتناک» خواند.
«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با کشور لبنان در وضعیت فعلی اعلام همبستگی کرد.
«قیس سعید» رییس جمهور تونس هم ضمن ابراز تسلیت به همتای لبنانی خود با ملت لبنان ابراز همدردی کرد.
«احمد الطیب» شیخ الازهر کشته شدن تعدای از شهروندان لبنانی در انفجار بیروت را تسلیت گفت.
«رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در واکنش به انفجار بیروت گفت که ترکیه همیشه در کنار لبنان و ملت این کشور خواهد ایستاد و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌های حادثه را داریم.
وزارت امور خارجه کویت در واکنش به انفجار بیروت اعلام کرد که این کشور برای مقابله با آثار این انفجار در کنار ملت برادر لبنان ایستاده است و با ملت لبنان ابراز همبستگی کرد.
«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در پیامی ضمن تسلیت شهادت و زخمی شدن صدها شهروند لبنانی در انفجار بیروت، با دولت و ملت این کشور ابراز همدردی کرد.
«جبهه خلق برای آزادی فلسطین» اعلام کرد که همبستگی و همدردی خود را با ملت عزیز لبنان در این مصیبت بزرگ اعلام می‌داریم.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در لبنان از تمامی فلسطینیان ساکن اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در این کشور خواست در اهدای خون به مجروحان انفجار امروز در بیروت مشارکت داشته باشند.
داکتر احمد عبدالهادی تاکید کرد که ساکنان اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در لبنان باید به وظیفه خود در قبال برادرانشان در لبنان عمل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا