آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادث

هشدار: نصف جمعیت کشور غذای کافی ندارد

کمیته بین‌المللی نجات هشدار می‌دهد که به دلیل خشکسالی، ویروس کرونا و جنگ، میلیون‌ها تن از مردم افغانستان با آسیب جدی مواجه هستند.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیته بین‌المللی نجات به تازگی در گزارشی می‌گوید که حدود نیم جمعیت افغانستان به دلایل خشکسالی، ناامنی و همه‌گیری ویروس کرونا وارد مرحله اضطرار کامل خواهد شد.
کمیته بین‌المللی نجات سروی را از ۴۸۴ خانواده در ۱۵۸ روستای ۱۵ ولسوالی ولایات هرات، بادغیس، هلمند، پکتیا و خوست انجام داده است.
ناصر رضایی معاون این کمیته در افغانستان می‌گوید که به دلیل وضعیت بد معیشتی ناشی از خشکسالی، برخی خانواده‌ها برای زنده ماندن به فروش اموال، کاهش وعده‌های غذایی و ازدواج زیرسن دختران شان روی آورده‌اند.
معاون کمیتۀ بین‌المللی نجات در افغانستان افزوده است که ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان از کاهش منابع آب نوشیدنی و زراعتی، افزایش منازعات محلی بر سر منابع آبی و تقریباً ۸۰ درصد از مبتلاشدن کودکان و خانواده‌های شان با بیماری‌های ناشی از کمبود آب صحی نوشیدنی خبر داده‌اند.
وی با اشاره به خشکسالی، افزایش ناامنی‌ها و گسترش کووید-۱۹ در افغانستان گفته است: این هر سه وضعیت مردم افغانستان را به یک شکلی فشار می‌دهد که در حال تبدیل‌شدن به یک وضعیت اضطرار کامل است.
رضایی بیان داشته است: با توجه به معلوماتی که کلسترهای مختلف در حال جمع‌آوری است، از جمله کلستر مصئونیت غذایی، به این نتیجه خواهیم رسید که نزدیک به نیم مردم افغانستان با مسئله امنیت غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.
این در حالی است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز روز گذشته گفت که این سازمان برای بیجاشدگان بیشتر داخلی در افغانستان آمادگی می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا