آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

پاسخ وزارت خارجه:

همکاری با ایران بخشی از تلاش‌های ما در جهت تقویت اجماع منطقه‌ای در روند صلح است

وزارت امور خارجه در واکنش به مقاله‌ای با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که همکاری با یک کشور به معنی تقابل با کشوری دیگر نیست و همکاری نزدیک افغانستان با ایران در جهت تقویت روند صلح و ایجاد اجماع منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه در پاسخ به مقاله‌ای در روزنامه هشت صبح، با نشر اعلامیه‌ای نوشته است که برخی ابهامات در آن مقاله وجود داشت و باید روشن گردد.
وزارت خارجه: همکاری با یک کشور، به هیچ وجه به معنای عدم‌همکاری یا تقابل با سایر کشورها نخواهد بود. با توجه به ابعاد و سرشت تهدیدات مشترک که متوجه افغانستان، منطقه و جامعه جهان می‌باشد، جمهوری اسلامی افغانستان به سیاست چندجانبه‌گرایی یا Multialignment بر بنیاد منافع مشترک در سطح منطقه و جهان باورمند و متعهد است.

در این اعلامیه به تلاش‌های دولت در جهت اجماع سازی سه‌گانه اشاره شده و افزوده که چنین تلاش‌هایی در موفقیت روند صلح ضرور است.
در اعلامیه آمده: همکاری با کشورهای منطقه، از جمله کشور دوست و برادر ایران، بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی افغانستان به‌ منظور ایجاد و تقویت اجماع منطقه‌‌ای در خصوص روند صلح می‌باشد. ما باور داریم که برای تأمین و تضمین صلح در افغانستان و رفع تهدید تروریزم در منطقه و جهان، تعامل و همکاری صادقانه میان همه طرف‌های ذینفع امری مهم و حیاتی می‌باشد.
وزارت امور خارجه تصریح کرده که به رغم برخی اختلافات میان کشورهای مختلف، توانایی و درایت آن را دارد که تا منافع مشترک را اساس همکاری میان کشور و همکاران منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دهد.
در این اعلامیه تاکید شده که همکاری با ایران به معنی تقابل با امریکا نیست. اعلامیه افزوده که افغانستان به اجماع سازی در سه حلقه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باور دارد و برای رسیدن به این هدف با کشورهای منطقه و جهان همکاری می‌کند.

مقاله‌ای در روزنامه هشت صبح به نشر رسیده که در آن همکاری میان ایران و افغانستان به معنی تقابل با طرح امریکا خوانده شده و از تلاش‌های محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و محمد حنیف اتمر وزیر خارجه کشور به عنوان «طرح منطقه‌ای اتمر و ظریف» یاد شده است.
در این مقاله گفته شده که افغانستان با طرح امریکا برای روند صلح مخالف بوده و تلاش دارد که طرحی منطقه‌ای را با همکاری ایران جایگزین آن سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا