آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

همکاری بیش از ۵هزار نیروی خیزش مردمی با دولت در فاریاب

نیروهای خیزش مردمی در فاریاب، به قوای پیاده نیروهای دولتی مبدل شده و اکنون در اکثر خطوط نبرد حتا هم‌دوش کوماندو با مخالفان مسلح دولت می‌جنگند.
جنت‌گل کروخیل، فرمانده لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین در فاریاب، می‌گوید که همکاری مستقیم نیروهای مردمی با نیروهای قوای مسلح افغان سبب شد تا طالبان موفقیت چندانی در عملیات منصوری به دست نیاورند.
کروخیل نیروهای مردمی را توانمند و پرنفوذ خوانده، می‌گوید که حتی این نیروها در عملیات‌های تعرضی بر طالبان هم‌دوش کوماندو فعالیت کرده و اکنون در فاریاب این نیروها به قوای پیاده نیروهای دولتی مبدل شده‌اند.
اما نیروهای مردمی در فاریاب می‌گویند که تمام امکانات جنگی و لوجیستکی‌ شان را از طرف فرماندهان ارشد شان یا از پول شخصی خود فراهم می‌کنند و اگر دولت مثل عساکر رسمی آن‌ها را نیز مستقیم حمایت کند، آنها قادر به تصرف ده‌ها روستا از دست طالبان خواهند بود.
در همین حال، برخی از روستاییان، به خصوص باشندگان ولسوالی پشتونکوت، مدعی‌اند که مشکلات زیادی را از طرف نیروهای مردمی متحمل می‌شوند.
یکی از باشند‌گان این ولسوالی می‌گوید: نیروهای مردمی در محلات آنان بر مردم ظلم کرده و از آن‌ها پول و مرمی مطالبه می‌کنند. در صورت عملی‌نکردن اوامر شان، خود آن‌ها و حتا خانواده‌های‌شان مورد لت‌ و کوب قرار می‌گیرند.
یکی از باشند‌گان ولسوالی پشتونکوت که نخواست نامش گرفته شود، می‌گوید: تعداد زیادی از جوانان به خصوص از مناطق “دره بالای” ولسوالی پشتونکوت از اثر جبر نیروهای مردمی به صف طالبان پیوسته و علیه دولت می‌جنگند.
اما مسئولان محلی آن‌عده از فرماندهان و افراد نیروهای مردمی را که بالای مردم جبر روا می‌دارند، محدود خوانده، می‌گویند که در مجموع حضور نیروهای مردمی سبب موفقیت نیروهای دولتی شده‌است .
با این‌همه، طالبان همین نیروهای مردمی را بزرگ‌ترین دشمن‌شان پنداشته و همواره بزرگان و فرماندهان آنان را ترور می‌کنند.
طبق آمار داده شده، هم‌اکنون در ۸۰ گروه کوچک و بزرگ نزدیک به ۵۰۰۰ نیروی مردمی در کنار نیروهای دولتی با طالبان در فاریاب درگیر هستند یا محلات دوردست را به عنوان ساحه دولت در کنترول دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا