آخرین اخباراسلایدشوایرانسیاستهند

هند: دنباله‌رو تحریم‌های امریکا علیه ایران نیستیم‌

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز دوشنبه ( ۲۸ می) به هند سفر کرده و در دهلی‌نو با خانم« سوشما سوآراج»، همتای هندی خود دیدار کرد.
تجارت نفت ایران و هند و همچنین پروژه توسعه بندر چابهار از جمله موضوعاتی بود که در گفت‌وگوهای روز دوشنبه به آن پرداخته شد.
در بیانیه وزارت خارجه هند پس از پایان این گفت‌وگوها آمده است که «آقای ظریف چکیده‌ای از گفت‌وگوهای ایران را با دیگر طرف‌های برجام پس از خروج امریکا از این توافق ارایه داده» و خانم سوآراج نیز اعلام کرده است که تمام طرف‌های توافق هسته‌ای باید به‌طور سازنده خود را متعهد به حل صلح‌آمیز موضوعاتی کنند که در این باره مطرح شده است.
به گزارش رسانه‌های هندی، دو طرف درباره موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخته‌اند و هر دو طرف اجرای تصمیماتی را که در جریان سفر حسن روحانی به هند (در ماه فبروری) گرفته شده بود، از جمله همکاری‌های دو جانبه در موضوع ارتباطات، انرژی، بازرگانی و ارتباطات بین فرهنگی، مثبت ارزیابی کرده‌اند.
روز دوشنبه و پیش از آغاز این گفت‌وگوها نیز، وزیر خارجه هند اعلام کرده بود که کشورش تنها از تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل متحد در باره ایران و ونزوئلا پیروی خواهد کرد و علی‌رغم تهدید شرکت‌هایش به وسیله تحریم‌های امریکا، تجارت خود را با این کشورها ادامه می‌دهد.
او ضمن تاکید بر موضع مستقل دهلی‌‌نو گفته بود:« هند تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند نه تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران.»
خانم سوآراج تاکید کرده بود که سیاست خارجی هند بر مبنای فشار دیگر کشورها تعیین نمی‌شود.
هند با ایران و ونزوئلا روابط سیاسی و تجاری دارد و ایران یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت این کشور است. تجارت ایران و هند در سال مالی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ میلادی به ۱۲.۹ میلیارد دالر رسید.
ایران سومین تامین کننده نفت هند است و این احتمال وجود دارد که تحریم‌های امریکا بر خریدهای این مشتریِ قدیمی تاثیر بگذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا