آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عطا محمد نور در سفر به هند:

هند دیپلوماسی فعال در افغانستان داشته باشد/ اگر وضعیت خراب شود، مقاومت می‌کنیم

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در سفر به دهلی‌نو با مقامات آن کشور در رابطه به آینده افغانستان، مذاکرات صلح و ارزش‌های به دست آمده در ۱۹ سال پسین صحبت کرد. آقای نور در گفت‌وگوی ویژه با «اندیاتودی» تاکید نموده که اگر وضعیت خراب شود، علیه طالبان و تروریزم بین‌المللی مقاومت خواهد نمود.
به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، در صحبت با رسانه‌های هندی پیرامون روند صلح، طالبان، نقش هند و پاکستان، حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و آینده کشور بحث و تبادل نظر نموده است.

آقای نور در رابطه به وضعیت افغانستان گفت که وضعیت امنیتی کشور خوب نیست و جنگ در بخش‌هایی از کشور جریان دارد.
وی با اشاره به اینکه توافق امریکا و طالبان خشونت‌ها را در کشور کاهش نداده، گفت:‌ «ما جوانان، مردان و زنان و کودکان خود را از دست می‌دهیم».
رییس اجرایی حزب جمعیت در رابطه به مذاکرات میان‌افغانی در دوحه گفت که تیم ۲۱-نفره مذاکره‌کننده دولت در حال گفت‌وگو با طالبان در قطر هستند تا آجندا و طرزالعمل مذاکرات را نهایی سازند.


وی افزود که امیدوار است با میانجی‌گری کشورهای منطقه این گفت‌وگوها نتایج مطلوبی داشته باشد.
نقش هند
آقای نور در مورد نقش دهلی‌نو در روند صلح گفت: «دو ملت (افغانستان و هند) در یک صفحه قرار دارند، امیدوارم هند دیپلوماسی فعال در مذاکرات صلح داشته باشد و امیدوارم به عنوان تسهیل‌کننده و عضو فعال منطقه باشد. من از هند به عنوان یک کشور قدرتمند و نقش آن در اجماع منطقه‌ای قدردانی می‌کنم».
وی از دولت هند خواست تا در کنار دولت افغانستان که آغازگر مذاکرات صلح است، باشد.
آقای نور در رابطه به حضور هند در افغانستان گفت: «افغانستان نباید علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود. امیدواریم گفت‌وگوها نتایج مثبتی داشته باشد. اگر نتایج طور دیگری بود، انتظار داریم هند در کنار دوست دیرینه خود باشد، علاوه بر اینکه، دیپلوماسی فعالی نیز داشته باشد».

وی در رابطه به حضور نظامی هند در افغانستان، خاطرنشان کرد: «ما نمی‌خواهیم هند به افغانستان نیرو اعزام کند. این گزینۀ خوبی نیست و منطقه را تحریک خواهد کرد. ما نمی‌خواهیم پای هند را به یک جنگ طولانی بکشانیم».
نقش پاکستان
عطامحمد نور با اشاره به رویکرد گذشته پاکستان نسبت به افغانستان گفت که پاکستان می‌تواند دو نوع نقش در افغانستان داشته باشد.

وی گفت:‌ «پاکستان می‌تواند نقش مهمی را در روند صلح بازی کند، آن‌ها می‌توانند نقش مثبت و منفی داشته باشد. نمی‌خواهم این را پنهان کنم که آن‌ها (پاکستان) طالبان را به وجود آورد و آن‌ها را تجهیز، تمویل و آموزش داد. این نقش منفی است، اما نقش مثبت این است که آن‌ها می‌توانند به این جنگ نقطه پایان بگذارند و رفاه را ترویج کنند».
آقای نور افزود که انتظار دارد «پاکستان همین کار را انجام دهد و این امر در صورتی اتفاق می‌افتد که آن‌ها سیاست گذشته خود را فراموش کنند و جنگ را خاتمه دهد».
حضور نیروهای خارجی
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در باره حضور نیروهای امریکایی در افغانستان گفته که حضور آن‌ها تا تحت کنترول آمدن شرایط افغانستان در این کشور حیاتی است.
نور: «حضور امریکا در افغانستان تا زمانیکه ما کنترول کامل بر وضعیت داشته باشیم، حیاتی است. امیدوارم افغانستان روی پای خود بایستد. نیروهای امنیتی ما بسیار قوی هستند و باید حفظ گردد. تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها ترک شوند».

طالبان
استاد عطا خاطرنشان نموده است که طالبان در توهم هستند و معتقدند که ناتو و ایالات متحده را شکست داده‌اند.
عطامحمد نور: «آن‌ها (طالبان) فکر می‌کنند وقتی امریکا افغانستان را ترک کرد، آن‌ها وارد افغانستان خواهند شد. اما اشتباه می‌کنند. آن‌ها در یک توهم زندگی می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند مردم را مجبور به کاری بکنند. اگر وضعیت خراب شود، مقاومت دوم خواهد بود. ما دوستدار آزادی هستیم. ما به گذشته بر نمی‌گردیم. ما نمی‌خواهیم کسی رژیم خود را بالای ما تحمیل کند. اگر وضعیت خراب شد، ما نخستین کسانی هستیم که علیه آن‌ها یا هر گروهی می‌ایستیم».
وی تأکید کرد: «اگر ذهنیت طالبان تغییر کرده باشد، این امر سناریو را تغییر می‌دهد. ما در گذشته با طالبان جنگیدیم. اما امروز، طالبان باید نشان دهند که تغییر کرده‌اند تا اعتماد برگردد».
گفتنی است که آقای نور در سفرش به هند با مقامات بلندپایه آن کشور در مورد وضعیت افغانستان و روند صلح گفت‌وگو کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا