آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ عامه

خواست افغانستان از یونسکو:

هنر مینیاتور به عنوان میراث مشترک منطقه با محوریت افغانستان ثبت شود

وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور بر ثبت هنر مینیاتور به عنوان میراث مشترک منطقه ولی با اصل محوریت افغانستان تاکید کرده است. این وزارت از سازمان یونسکو خواسته که این اصل را در نظر داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر ثبت هنر مینیاتوری از سوی کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبیکستان در حاشیه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیته بین‌الدول میراث فرهنگی، در رسانه‌ها نشر شده است.

طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بر ثبت هنر مینیاتوری به عنوان میراث فرهنگی مشترک میان کشورهای منطقه بر اصل محوریت افغانستان تاکید کرده است.
قبلاً وزارت اطلاعات و فرهنگ طی نشست‌های خبری از ثبت هنر مینیاتوری به نام افغانستان که زادگاه و منشأ اصلی این هنر می‌باشد به یونسکو خبر داده است و در صورت علاقمندی کشورهای منطقه به گونه مشترک نیز ثبت آن امکان پذیر می‌باشد.
این وزارت طی مکاتیب رسمی همچنان به سازمان یونسکو جهت ثبت هنر مینیاتوری در میراث‌های جهانی موضوع را رسماً تعقیب نموده است و یونسکو از حصول مکتوب و از ثبت هنر مینیاتوری به عنوان میراث مشترک به وزارت اطلاعات و فرهنگ اطمینان داده است.

سازمان یونسکو همچنان طی ایمیلی به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۰ از تکمیل دوسیه جهت ثبت هنر مینیاتوری الی مارچ ۲۰۲۱ اطمینان داده است که کشورهای عضو می‌تواند پس از تفاهم با کشورهای ادعا کننده مالکیت این میراث، اسناد را تکمیل نموده به این سازمان ارسال نماید.
بر همین اساس وزارت اطلاعات و فرهنگ اسناد مربوطه را جهت ثبت هنر مینیاتوری در فهرست میراث جهانی ترتیب نموده که در روزهای نزدیک از طریق وزارت امور خارجه به سازمان یونسکو فرستاده خواهد شد.
وزارت اطلاعات و فرهنگ از سازمان یونسکو تقاضا کرده تا به ثبت هنر مینیاتوری به عنوان میراث فرهنگی مشترک افغانستان و کشورهای مربوطه بر اصل محوریت افغانستان اقدام نماید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا