آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلخبر های مهمگزارش

هواپیمای امریکایی که در غزنی سقوط کرد چه ماموریتی داشت و آیا «آیت‌الله مایک» کشته شد؟

روز گذشته سقوط هواپیمای نوع E-11A در افغانستان خبرساز شد. در ابتدا گزارش شد که هواپیمای ساقط شده یک هواپیمای «مسافربری» است و بعد از آن با عنوان هواپیمای «ناشناس خارجی» نام برده شد.

روز گذشته سقوط هواپیمای نوع E-11A در افغانستان خبرساز شد. در ابتدا گزارش شد که هواپیمای ساقط شده یک هواپیمای «مسافربری» است و بعد از آن با عنوان هواپیمای «ناشناس خارجی» نام برده شد.
در نهایت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان تایید کرد که یک هواپیمای نظامی متعلق به این نیروها در ولایت غزنی در جنوب افغانستان سقوط کرده است.
سانی لگت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در توییتی گفته است تحقیق در مورد دلیل سانحه هواپیما E-11A در جریان است ولی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد این هواپیما توسط «آتش دشمن» ساقط شده باشد.
طالبان گفته است که این هواپیما توسط آنان سرنگون شده، ولی کارشناسان معتقدند با توجه به این که این نوع هواپیما در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند، به نظر نمی‌رسد طالبان موشک‌هایی با چنین بردی داشته باشند که بتوانند هواپیما را در ارتفاع بالا هدف قرار دهند.
این هواپیما در کجا مستقر و ماموریت آن چه بود؟
براساس اعلام نیروهای امریکایی، هواپیمای سقوط کرده در ولایت غزنی، درفرودگاه ولایت قندهار درجنوب افغانستان مستقر بود. این هواپیما با پرواز در فضای افغانستان به عنوان نقطه‌ای در ایجاد ارتباطات هوایی در زمان نبرد عمل می‌کرد.
این هواپیما قادر است ارتباط رادیویی را میان نیروهای هوایی و زمینی بر قرار کند و عملاً به عنوان یک وای فای فضایی عمل کرده و تجهیزات ویژه‌ای نیز دارد که خلاء ارتباطی را در فضا پر می‌کند.
براساس نوشته مجله نیروی هوایی، نیاز به این هواپیما در سال ۲۰۰۵ میلادی در زمان انجام عملیاتی بنام «بالهای سرخ» در افغانستان احساس شد.
این هواپیما از سال ۲۰۰۹ تاکنون در افغانستان مستقر و مورد استفاده قرار گرفته است.
جاناتان مارکوس، خبرنگار بخش دفاعی بی‌بی‌سی درباره کار و ماموریت این هواپیما نوشته است، که هواپیمای سقوط کرده یکی از چهار هواپیمای از این نوع بود که در اختیار ارتش امریکا قرار داشت.
به گفته او در اصل این هواپیما جت اختصاصی از نوع «بمباردیر» است که جهت مصاف نظامی بازسازی شده و توانایی پرواز در ارتفاع بالا و با برد وسیع را دارد.
ادعای طالبان درباره سقوط هواپیمای نظامی امریکا در غزنی
به گفته او این هواپیما به وسایل الکترونیکی مجهز بوده و وظیفه آن ایجاد ارتباط میان نیروی هوایی و زمینی است. او افزوده که علاوه بر این کارکرد، برقراری ارتباط میان انواع هواپیما که در شرایط دشوار در پروازند و یا سیستم ارتباطی نامناسب دارند، وظیفه دیگر این هواپیما است.
او افزوده که این هواپیما حدودا شبیه یک وای‌فای عمل می‌کند که شما در اتاقی که اینترنت خوب کار نمی‌کند، نصب می‌کنید.
به گفته او این هواپیما با داشتن سیستم الکترونیکی خودکار نقش مهمی را در جنگ افغانستان ایفا می‌کند زیرا افغانستان کشوری کوهستانی است و به نوشته خبرنگار بی‌بی‌سی، این وضعیت جغرافیایی، مشکل بزرگی برای ارتباطات در عملیات نظامی مدرن به حساب می‌آید.
(برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که مایکل یا آیت‌الله مایک از افسران اطلاعاتی سازمان سیا که کارشناس و تحلیلگر امنیتی امور ایران در این سازمان بود، از جمله سرنشینان این هواپیما بوده و کشته شده است. ولی تاکنون هیچ منبع و مرجعی در این مورد به صورت رسمی صبحت نکرده است.)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا