آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شورای اقلیت‌ها:

هویت‌خواهی به معنای تجزیه طلبی نیست/اقلیت‌ها سهمی در روند صلح ندارند

شورای انسجام اقلیت‌های افغانستان می‌گوید که هویت‌خواهی به معنای تجزیه طلبی نیست و تمام اقوام ساکن در افغانستان حق دارند که به نام قوم خودشان تذکره بگیرند. این شورا همچنان می‌گوید که اقلیت‌ها سهمی در روند صلح ندارند.

احمد شکیب سانین رییس شورای انسجام اقلیت ها


به گزارش خبرگزاری دید، احمد شکیب سانین رییس شورای انسجام اقلیت‌های افغانستان امروز یکشنبه ( ۲۴ حوت) در یک کنفرانس خبری از فرمان رییس جمهور غنی مبنی بر درج شدن نام اقلیت‌های قومی در شناسنامه‌های الکترونیکی استقبال کرد و گفت: این حق مسلم تمام اقوام افغانستان است که با هویت شان در شناسنامه‌های الکترونیکی شناخته شوند و از حق و حقوقی که دیگر شهروندان برخوردار است، استفاده کنند.
رییس شورای انسجام اقلیت‌ها همچنان گفت: زمانی که نام دیگر اقوام در تذکره درج است ما هم در تلاش بودیم که نام قوم ما نیز در تذکره ثبت شود تا به عنوان یک شهروند واقعی این خاک از حقوق و امتیاز برخوردار باشیم.
آقای سانین در ادامه گفت، اقلیت‌های قومی در افغانستان خیلی قربانی دادند، در مناطق مختلف فرزندان اقلیت‌ها برای دفاع از وطن قربانی شدند ولی بدبختانه زمانی که حرف از حق و حقوق می‌شد هویت ما نامعلوم بود.
پیش از این نام ۱۴ قوم در افغانستان در تذکره‌ها ثبت می‌شد و بارها از سوی سایر اقوام مورد انتقاد قرار گرفته بود.
او می‌گوید اگر از یک قوم یک نفر هم باشد، باید تمام حقوقی را که دیگر شهروندان دارند، او هم داشته باشد.
آقای سانین افزود، پیش از این که با فرمان رییس جمهور نام اقلیت‌های افغانستان در تذکره ذکر شود در ادارات دولتی به ما مهمان خطاب می‌کردند و در برخی از ادارات به کارمندانی که از اقلیت‌ها بودند گفته می‌شد که اگر به این نام و این هویت ( ۱۴ قوم که هویت شان در تذکره ذکر می‌شد) تذکره نگیرند معاش شان پرداخت نخواهد شد.
رییس شورای انسجام اقلیت‌ها از حکومت خواستار سهم دادن به نماینده این اقلیت‌ها در مذاکرات صلح شده و گفت: اقلیت‌ها باید یک نماینده مستقل در مذاکرات صلح با طالبان داشته باشند تا ما احساس کنیم که شهروندان این کشور هستیم.
در همین حال، اشرف آرین معاون این شورا که در این کنفرانس صحبت می‌کرد گفت: ما در پی تجزیه اقوام با هم برادر و برابر افغانستان نیستیم، ما خواهان درج نام تمام اقلیت‌ها در شناسنامه‌های الکترونیکی در یک پروسه دموکراتیک هستیم.

اشرف آرین معاون شورای انسجام اقلیت ها


آقای آرین همچنان افزود که درج نام اقلیت‌ها در تذکره‌های الکترونیکی این فرصت را فراهم می‌کند که دیگر اقوام به اقلیت‌ها احترام بگذارند و حقوق شان را پایمال نکنند.
او می‌گوید در بسیار از روستاهای شمال کشور اقلیت‌ها خانه و کاشانه‌ شان را به خاطر تبعیض علیه خودشان ترک کردند که این یک فاجعه در یک نظام دموکراتیک است.
معاون شورای انسجام اقلیت‌ها: با آنکه نظام افغانستان دموکراسی است، ولی اقلیت‌ها در پروسه‌های ملی هیچ حضوری ندارد و دیدگاه شان مطرح نیست. او از حکومت خواستار سهم دادن به نماینده اقلیت‌ها شد.
محمد ظاهر فرمولی عضو شورای انسجام اقلیت‌ها گفت: هویت خواهی به معنی تجزیه افغانستان نیست.
این عضو شورای انسجام اقلیت‌ها از طرف‌های درگیر در جنگ خواست تا هرچی زودتر آتش‌بس کنند و جنگ خونین افغانستان را پایان دهند.

احمد ظاهر فرمولی عضو شورای رهبری شورا


او افزود که کاهش خشونت‌ها کافی نیست باید هرچه زودتر یک آتش بس سراسری در افغانستان حاکم شود تا در سایه آتش‌بس به یک توافق کامل و صلح پایدار در کشور برسیم.

نویسنده

رسول شهزاد_خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا