آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

هیئت‌ امریکایی با طا-لبان در دوحه دیدار می‌کند

مقامات امریکایی قرار است با طا-لبان در دوحه دیدار کنند. خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان شامل این هیئت نمی‌باشد.


به گزارش خبرگزاری دید، دو مقام بلندپایه امریکایی به رویترز گفته‌اند که یک هیئت عالیرتبه امریکایی به روزهای شنبه و یکشنبه برای نخستین بار پس از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و تصرف قدرت توسط طالبان، با نمایندگان این گروه در دوحه دیدار می‌کنند.
زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان که چندین سال رهبری مذاکرات صلح را با طالبان بر عهده داشت و توافق‌نامه خروج نظامیان امریکایی را امضا کرده بود، شامل این هیئت نیست.
این مقامات گفته‌اند که در ترکیب این هیئت نمایندگان وزارت امورخارجه، اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده و مامورین استخباراتی امریکایی شامل می‌باشند.
خروج مصئون اتباع امریکایی و افغان‌ها و آزادی مارک فررکس شهروند ربوده شده امریکایی از جمله موضوعات مورد بحث است.
اولویت دیگر این دیدار این است که در مورد پایبندی طا-لبان برای اجازه ندادن از خاک افغانستان جهت حمله به سایر کشورها و پناه‌گاه امن تروریستان تأکید شود.
مقامات امریکایی می‌گویند که در ترکیب تیم امریکایی تام ویست معاون نماینده خاص وزارت خارجه و سارا چارلس نماینده بلندپایه اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده شامل است و ازجانب طا-لبان مقامات کابینه سرپرست در مذاکرات سهم خواهند داشت.
یک مقام بلند پایه حکومت امریکا که خواسته از وی نامی گرفته نشود، گفته: این ملاقات بخشی از تماس‌های عملی است که ما باطا-لبان روی موضوعاتی که برای منافع ملی ما اهمیت دارد، داشته‌ایم.
این مقام امریکایی افزوده: این ملاقات در مورد به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت نمی‌باشد. موقف ما واضح است و آن این‌که هرنوع مشروعیت باید توسط اعمال خود طالبان حاصل شود. آنان باید سابقه پایدار از عملکردشان را ایجاد کنند.
این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که میلییاردها دالر سرمایه مردم افغانستان از سوی ایالات متحده مسدود شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا