آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

هیئت اعزامی حکومت به غزنی: بیش از نیم مردم مالستان و جاغوری به ولایات همجوار و مرکز غزنی آواره شده‌اند

گزارش هیئت اعزامی ارگ به ولسوالی ارزگان خاص که به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری نیز رفته بود، حاکی از آن است که تا ۷۰ درصد باشندگان ولسوالی‌های جاغور و مالستان آواره شده است.


گزارش هیئت اعزامی ارگ به ولسوالی ارزگان خاص که به ولسوالی‌های مالستان و جاغوری نیز رفته بود، حاکی از آن است که تا ۷۰ درصد باشندگان ولسوالی‌های جاغور و مالستان آواره شده است.
محمد عزیز بختیاری عضو هیئت اعزامی رییس جمهور، می‌گوید که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از مردم غیر نظامی از دو ولسوالی جاغوری و مالستان آواره شده‌اند.
آقای بختیاری که مشاور رییس جمهور در امور اجتماعی نیز است، به بی‌بی‌سی گفته که:« طالبان تصمیم جدی گرفته که مناطق امن ولسوالی غزنی را ناامن کند.»
ولسوالی جاغوری و مالستان از امن‌ترین ولسوالی‌های ولایت غزنی به حساب می‌آمد.
این عضو هیئت اعزامی رییس جمهور افزود که هیئت، روزانه وضعیت ولسوالی جاغوری، مالستان و ارزگان خاص را به رییس جمهور و وزارت‌های دفاع و داخله گزارش می‌داد، ولی دولت «عمل جدی را علیه تروریست‌ها انجام نداد.»
تلفات چگونه بوده است؟
آقای بختیاری گفت که تا زمان حضور او در مناطق محل درگیری دولت فقط ۵۰ نفر از نیروهای کماندو را به ولسوالی جاغوری در خط مقدم جنگ در منطقه حوتقول و انگوری اعزام کرده بود که در یک عملیات شبانه ۲۵ کماندوی ارتش و حدود ۲۵ غیر نظامی کشته شدند.
او گفته است که در ولسوالی ارزگان خاص نیز دست‌کم ۲۰ نیروی مردمی و پلیس توسط طالبان کشته شدند.
مشاور رییس جمهور افزوده است که در حمله به ولسوالی مالستان نیز دست‌کم ۵ سرباز امنیتی کشته شده‌اند.
وضعیت جنگ چگونه است؟
آقای بختیاری گفت که خود او قبل از کشته شدن نیروهای کماندو به خط مقدم جنگ رفته بود. به گفته او، نیروهای کماندو از برتری تجهیزات گروه طالبان ابراز نگرانی کرده و به او گفته بودند که طالبان آخرین تجهیزات دید در شب را دارند.
به گفته آقای بختیاری، یک روز بعد از این دیدار، نیروهای مردمی و نفرات واحد کماندو در خط مقدم جنگ در منطقه حوتقول و انگوری «قتل عام شدند.»
آقای بختیاری گفت که علاوه بر جاغوری نیروهای طالبان از چند مسیر وارد ولسوالی مالستان نیز شدند و توانستند که تا ۵۰۰ متری مرکز ولسوالی پیشروی کنند.
او گفت که اقدام دولت در این زمان فقط اعزام هواپیما به محل بود که فقط در فضا گشت‌زنی می‌کردند و براساس گزارش‌ها در ولسوالی مالستان فقط چند بار عملیات داشته و در ولسوالی جاغوری یک بار اقدام به عملیات هوایی کرده است.
آخرین وضعیت چه است؟
آقای بختیاری می‌گوید که مردم به دلیل اینکه آمادگی برای جنگ نداشتند، از ادامه درگیری در وحشت هستند. شماری از خانواده‌ها با پای پیاده از مسیر کوه و دشت منطقه راترک کرده‌اند.
شماری از آوارگان که به شهر غزنی رسیده‌اند، به بی‌بی‌سی گفته که آن‌ها حتی قادر نشده که برای کودکانش لباس گرم بگیرند.
دفتر والی غزنی نیز اعلام کرده که آنان تاکنون ۶۲۰ آواره بیمار ولسوالی جاغوری و مالستان را درمان کرده و بیش از هزار خانواده از این دو ولسوالی به شهر غزنی رسیده و در مساجد و ساختمان‌های دولتی جابجا شده‌اند.
مجلس نمایندگان افغانستان نیز امروز وزیران دفاع و داخله و رییس امنیت ملی را به دلیل وخیم شدن وضعیت امنیتی در چند نقطه افغانستان، از جمله حمله طالبان به دو ولسوالی مالستان و جاغوری برای استجواب فرا خواند.
مردم محل می‌گویند که طالبان اکنون با شکست خط مقدم جنگ توانسته‌اند وارد منطقه انگوری شده و در گردنه «لوخک» با نیروهای دولتی درگیر هستند.
به گفته مردم، طالبان یک مکتب دخترانه را نیز در نزدیکی منطقه اشکه انگوری آتش زده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا