آخرین اخبارافغانستانروند صلحزنانسیاست

کمیسیون حقوق‌بشر:

هیچ نقشی برای زنان و قربانیان جنگ در نشست ترکیه تعریف نشده

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر با انتقاد از نادیده گرفتن زنان در نشست استانبول گفته است که هیچ جایگاهی برای زنان، فعالان جامعه مدنی و خانواده قربانیان در این نشست در نظر گرفته نشده است.


به گزارش خبرگزاری دید، شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز چهار شنبه (۱۸ حمل) در رشته‌ توییتی نوشته است که نه ارگ ریاست‌ جمهوری، نه رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه هم طالبان؛ هیچ کدام در مورد آجندا، میکانیزم و نتیجه‌ مورد نظر این نشست به مردم افغانستان چیزی نگفته‌اند.
او همچنان نوشته است: «به نظر می‌رسد که این نشست و مشورت‌هایی که در این نشست صورت می‌گیرد، عمدتاً توسط رهبران مرد انجام می‌شود. تا کنون هیچ وضاحتی در مورد نقش دو تیم وجود ندارد».
رییس کمیسیون حقوق بشر تأکید کرده است که در نشست اصلی در استانبول ترکیه هیچ نقشی برای کمیسیون مستقل حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ تعریف نشده است.
با این حال، او گفته است که برگزاری نشست استانبول با این شیوه و تنها با حضور مردان به موفقیت نخواهد انجامید.
خانم اکبر اما نوشته است: «درنظر گرفتن نشست جانبی برای فعالان حقوق زن و نمایندگان جامعه مدنی به جای اشتراک این نیروها در نشست اصلی، چندان کار خوب نیست».
نشست صلح استانبول که قرار است در آینده نزدیک در ترکیه برگزار شود تاکنون زمان دقیق برگزاری این نشست اعلام نشده است، اما برخی از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به نقل از برخی منابع گفته‌اند مقامات امریکا، ترکیه و سازمان ملل متحد در مورد زمان برگزاری این نشست به توافق رسیدند.
بر اساس این توافق، قرار است نشست استانبول در ۱۶ اپریل/۲۷ حمل برای ده روز برگزار شود. در این نشست روی آینده‌ سیاسی و انتقال قدرت در افغانستان گفت‌وگو و تصمیم گرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا