آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وارد شدن آدرس‌های مزارشریف در سیستم « جی پی اس»

مسئولان شهرداری مزارشریف می‌گویند که از یک ماه به این طرف روی کودگذاری و وارد کردن آدرس‌های شهر مزارشریف در سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا « جی پی اس» کار می‌کنند. تاکنون کار وارد کردن آدرس در ناحیه ششم این شهر ادامه یافته است.


مسئولان شهرداری مزارشریف می‌گویند که از یک ماه به این طرف روی کودگذاری و وارد کردن آدرس‌های شهر مزارشریف در سیستم موقعیت‌یاب جهانی یا « جی پی اس» کار می‌کنند. تاکنون کار وارد کردن آدرس در ناحیه ششم این شهر ادامه یافته است.
قرار است این برنامه در دیگر نقاط شهر نیز شروع گردد تا یافتن آدرس‌ها از طریق انترنت برای مردم ممکن گردد.
سرپرست شهرداری مزارشریف می‌گوید که بلخ نخستین ولایت در افغانستان است که این ابتکار را روی دست گرفته است و تاکنون بیشتر از ۹۰۰۰ آدرس وارد این سیستم شده است.
بر بنیاد این برنامه، تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی آدرس‌های کوچه‌ها و خانه‌ها در ولایت بلخ وارد سیستم «جی پی اس» خواهد شد و مردم با استفاده از سیستم موقعیت یاب جهانی «جی پی اس» یا «گوگل مپ» به آسانی آدرس‌های مورد نیازشان را پیدا خواهند کرد.
شهرداری مزار شریف چهار ماه پیش کار سروی سیستم آدرس گذاری انترنتی یا (جی پی اس) را آغاز کرده است و یک ماه می‌شود که کار عملی این سیستم در ناحیه ۶ شهر مزار شریف شروع گردیده و ماه آینده تکمیل خواهد شد.
محمد نصیر عینی سرپرست شهرداری مزار شریف به دویچه وله گفته است:« ۱۲ ناحیه شهری شامل این برنامه است و کُود گذاری یک ناحیه با معیارهای بین المللی در حال تکمیل شدن است. تا سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی تمامی نواحی مربوط شهر مزار شریف کود گذاری و مجهز با آدرس‌های انترنتی آنلاین خواهد شد.»
چگونه کُودگذاری می شود؟
در نخست تمامی خانه‌ها، کوچه‌ها و سرک‌ها کود گذاری و مشخص می‌شود. در گام دوم جاهای مشخص شده به ویژه کوچه‌ها و سرک‌ها نام گذاری شده و بر دروازه خانه‌ها لوحه‌های حاوی شماره نصب می‌گردد.
سرپرست شهرداری مزار شریف می‌افزاید که یک طرف سرک با ارقام طاق و طرف دیگر سرک با ارقام جفت شماره گذاری شده و پس از تکمیل شدن تمامی نواحی با «گوگل» قرارداد می‌گردد و تمامی شماره‌ها و نام‌های مشخص شده، شامل انترنت و «گوگل مپ» می‌گردد.
شهرداری مزار شریف می‌افزاید که در گذشته در حدود ۱۰۰ خانه یک گذر می‌شد، اما اکنون از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ خانه شامل یک گذر شده است.
تاکنون در ناحیه ششم شهر مزارشریف ۹۰۶۱ خانه و ۳۵۲ کوچه و سرک کود گذاری شده، لوحه‌های حاوی نام و شماره نصب و آدرس‌ها مشخص گردیده است.
به گفته شهرداری، این کار در یک ناحیه شهر مزار شریف دو میلیون و ۵۴۸ هزار افغانی هزینه برداشته است که از سوی اداره انکشافی بین‌المللی امریکا (یو اس ای آی دی) پرداخت شده است.
عینی در باره پرداختن هزینه نواحی دیگر مزار شریف می‌افزاید:« ما در نظر داریم که ناحیه‌های دیگر را با استفاده از همین شیوه از بودجه خود شهرداری تکمیل کنیم.»
مشخص نبودن آدرس‌ها در افغانستان یکی از مشکلات در برابر مردم به ویژه جهانگردان خارجی است که به افغانستان سفر می‌کنند. مردم نمی‌توانند حتی در کابل به آسانی آدرسی را بیابند.
هرگاه تمامی شهرهای بزرگ افغانستان آدرس گذاری شده و در سیستم «جی پی اس» قابل دریافت باشند، سهولت‌های زیاد به مردم به ویژه خارجیانی که از افغانستان دیدن می‌کنند، فراهم می‌گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا