آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

واکنش‌های تند مقامات و سیاسیون به نشر فهرست جدید اقوام از سوی اداره ملی احصاییه

به دنبال نشر فهرست جدید اقوام از سوی اداره ملی احصاییه و معلومات مبنی بر درج ۵۴ قومیت جدید در شناسنامه‌های برقی، برخی سیاسیون و مقامات دولتی واکنش نشان داده و آن را نفاق‌افکنی در میان اقوام افغانستان خواندند.


به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری پس از اعلام اداره‌ ملی احصاییه و معلومات مبنی بر درج ۵۴ قوم جدید در سیستم شناس‌نامه‌ الکترونیک، در اعلامیه‌ای گفت که تصمیم‌های عجولانه حکومت را مورد پرسش قرار می‌دهد و سبب نفاق در میان مردم می‌شود.
آقای دانش افزوده، آن چه که از سوی اداره‌ ملی احصاییه و معلومات به‌عنوان فهرست اقوام برای درج در شناس‌نامه‌ الکترونیک نشر شده، فاقد جنبه‌ مسلکی و علمی است.
او از اداره‌ ملی و احصاییه خواسته که تصمیم خود را در مورد درج ۵۴ قوم جدید در شناس‌نامه‌ الکترونیک مورد بازنگری قرار دهد.
عطا محمد نور رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی نیز در واکنش به این اقدام اداره ملی احصاییه، آن را نفاق‌افکنانه خواند.
آقای نور گفته که « متلاشی کردن برخی اقوام این کشور به هویت‌های قومی محلی، نه تنها وجاهت قانونی ندارد که بنای آن حرکت بسوی پارچه شدن و تنش‌های بیشتر محسوب می‌گردد. اقدام اخیر اداره‌ احصائیه و‌معلومات مبنی بر تقسیم برخی اقوام کشور بنام محلات و مناطق، تلاش نفاق افگنانه، خلاف روحیه‌ ملی، مغرضانه و بدور از عقلانیت و خرد ورزی است».
آقای نور در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته: هر‌ ازگاهی برخی نهادهای حکومتی با رفتارهای نا موجه و‌ ناسنجیده به اعمالی متوسل می‌شوند که پیامدهای آن به هیچ صورت به نفع مردم و کشور نیست که بیشتر در مخالفت با روحیه هم‌زیستی واحد ما قرار دارد.
رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی افزوده که «این اداره‌ حکومتی هنوز به این امر مهم واقف نشده است که میان قوم و نام محل سکونت یک‌تبار تفاوت فاحشی وجود دارد و به هیچ صورت باشنده‌ محلی را نمی‌توانید بنام همان محله در ردیف قوم حساب کنید».
به باور آقای نور، سرزمین ما در این شرایط حساس تاریخی بیش از هر زمان دیگر به هم‌سویی، وحدت و یک‌پارچگی نیاز دارد. هرگونه تلاش در جهت متفرق ساختن‌ مردم، دشمنی با وحدت ملی در این سرزمین است.
عطامحمد نور، کسانی را که دست به چنین اقدامی زده‌اند، عناصر مخب و ضد وحدت ملی خوانده و تاکید کرده که اگر حکومت به وحدت ملی و اتحاد کشور باور دارد، نباید اجازه دهد که چنین عناصر مخرب در دستگاه حکومت کار کنند.
از سویی هم، میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان ناوقت شب گذشته (شنبه، ۲۳ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است تصمیم درج اقوام جدید در سیستم شناس‌نامه‌ الکترونیک «که از قبل تعیین‌شده به‌نظر می‌آید، به‌عوض بسیج و همبستگی مردم و وحدت جامعه‌ی افغانستانی به تقسیم اقوام کشور به سطح قریه و ولسوالی پرداخته است».
او همچنان این تصمیم اداره‌ ملی احصاییه و معلومات کشور را «تأسف‌بار» خوانده و تأکید کرده است که این تصمیم از سوی حلقاتی خاص گرفته شده است.
به گفته‌ او، این حلقات که هویت‌شان بیش از پیش افشا شده، در پی تضعیف نظام و دامن‌زدن به اختلافات قومی در افغانستان است.
در همین حال، او از حکومت خواسته است که با سرنوشت مردم، قانون و کشور بازی نکرده و تصمیم درج ۵۴ قوم جدید در سیستم شناس‌نامه‌ الکترونیک را بازنگری کند.
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی نیز در یک یادداشت فیس‌بوکی نیز این تصمیم را سیاست افتراقی میان اقوام افغانستان خوانده است. او گفته است: «سیاست افتراق بین اقوام افغانستان در این شرایط حساس که کشور عزیز ما بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به متحد شدن دارد، حماقت و آب‌ریختن در آسیاب دشمن است».
از سویی هم، اداره‌ ملی احصائیه و معلومات روز گذشته در اعلامیه‌ای گفته بود که این تصمیم را براساس درخواست بزرگان برخی از اقوام و با درنظرداشت تفسیر بند سوم ماده‌ چهارم قانون اساسی گرفته است. در اعلامیه گفته شده است که آنان از طریق مراجع مختلف رسمی، خواهان درج اقوام‌شان که در قانون اساسی به‌گونه‌ صریح تذکر به عمل نیامده، در شناس‌نامه‌ الکترونیک شده بودند.
در ماده‌ چهارم قانون اساسی کشور از ۱۴ قوم به‌گونه‌ صریح نام برده شده است. در این ماده‌ قانون تأکید شده است: «ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک،‌ هزاره، اوزبیک، ترکمن،‌ بلوچ،‌ پــــشه‌ای، نـورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر، بـراهـــوی و سایـر اقـوام می‌باشد».
اما اداره‌ ملی احصاییه و معلومات گفته است که با توجه به قرار قضایی شورای عالی دادگاه عالی در مورد این ماده‌ قانون اساسی، نام‌های ۵۴ قوم جدید را در شناس‌نامه‌ الکترونیک درج کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا