آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

واکنش‌های متنوع به کنار رفتن خلیلزاد از امور افغانستان

شامگاه روز دوشنبه وزارت خارجه امریکا از کنار رفتن زلمی خلیلزاد از نمایندگی آن وزارت نسبت به افغانستان خبر داده و این موضوع سبب واکنش‌های گسترده در میان حلقات سیاسی افغانستان شد.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد سیاستمدار افغان‌تبار ۷۰ ساله از سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ به عنوان نماینده امریکا در مذاکرات صلح افغانستان منصوب شد و پس از پایان دولت ترامپ همچنان با دولت بایدن به‌همکاری خود ادامه داد.
خلیلزاد در نامه استعفایش گفته است که به جنگ امریکا در افغانستان پایان داده اما صلح در افغانستان تأمین نشده است.
وی افزود که افغان‌ها نتوانسته اند در مذاکرات خود موفق شوند و تلاش‌های صلح نیز موفقیت آمیز نبوده است.
زلمی خلیلزاد همچنین گفته که پیروزی طا-لبان نقطه پایانی برای این کشور نیست.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا استعفای وی را تایید کرد و گفت که «توماس وست» را به عنوان جانشین وی منصوب کرده است.
پس از شش ماه مذاکره با طا-لبان در قطر، زلمی خلیلزاد در غیاب حکومت سابق افغانستان توافقنامه صلح را امضا کرد که به گفته منتقدان، طا-لبان را در سطح جهانی مطرح کرده و جمهوری را زیر سوال برده است.
با این حال، پس از اعلام استعفای خلیلزاد، مقامات و شخصیت‌های کشور از جمله طا-لبان به این موضوع واکنش نشان دادند.
‏رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در واکنش به استعفای زلمی خلیلزاد از سمت خود گفت: «سرانجام این مرد شیاد و حیله‌گر پس از بردن افغانستان به یک فاجعۀ برگشت‌ناپذیر، از صحنه اخراج شد».
‏پس از استعفای زلمی خلیلزاد از سمت نمایندگی امریکا برای صلح افغانستان، محمد جلال عضو کمیسیون فرهنگی طا-لبان نیز گفت: «وقت آن فرا رسیده است که دیگر زلمی خلیل‌زاد را در توییتر دنبال نکنیم. خلیلزاد و ملا برادر توافقنامه دوحه بین طا-لبان و امریکا را امضا کردند».
لطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان نیز در واکنش به استعفای خلیلزاد گفت: «او ماموریت‌اش را همان‌گونه انجام داد که امریکا می‌خواست. خلیلزاد در نهایت یک‌مهره‌ کثیف امریکایی بود که منافع ملی این کشور را مدنظر گرفت…..».
رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان در خصوص استعفای خلیلزاد گفت: «زلمی خلیلزاد نقش ویرانگرش را در روند اسارت‌باری به‌ نام صلح تکمیل کرد، نه تنها برخی از رهبران ساده‌انگار را با خود هم‌سو کرد بلکه با استفاده از احساسات شؤنیستی قومی این روند را ممکن ساخت».
از سوی دیگر «میثم نظری» سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر در واکنش به استعفای خلیلزاد گفت: «دولت امریکا باید تحقیقی کامل در مورد معاملات پشت پرده زلمی خلیلزاد با گروه جنایتکار طا-لبان انجام دهد. در ۳ سال گذشته او با مشروعیت بخشیدن به یک گروه تروریستی، به افغانستان و امریکا خیانت کرد و امتیازات زیادی را بدون اینکه چیزی عاید شود به آنها داد».
تمیم عاصی رییس موسسه جنگ و صلح افغانستان در این باره گفت: «زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان از سمت خود کناره گیری کرد. او برای ایجاد صلح، مبارزه با تروریزم و عقب نشینی نیروهای امریکایی به این پست گماشته شد. او هیچکسی را تحویل نداد، در تامین صلح هیچ کاری نکرد، تروریزم مجدداً به افغانستان آمد و رو به افزایش است اما نیروهای امریکایی را خارج ساخت. شعار معروف وی «درباره هیچ مسئله‌ای توافق نخواهد شد تا بر سر همه چیز توافق شود» یک پوشش بود. او صلحی را در افغانستان ایجاد نکرد. خلیلزاد به دلیل تمام پست‌هایی که اشغال کرده بود یعنی افغانستان، عراق، سازمان ملل و سایر کشورها، بخاطر شکست‌هایش در ذهن مردم باقی خواهد ماند».
‏نیوزویک نیز به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت که زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا در امور صلح افغانستان «اهرم فشار را به طا-لبان داد، پیوسته دولت افغانستان را تضعیف کرد و علاقه‌ چندانی به شنیدن دیدگاه‌های مختلف در درون دولت امریکا نداشت».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا