آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاستگزارش

واکنش‌های ملی به حمله خونین امروز کابل

انفجار صبح امروز در کابل که تلفات سنگینی در پی داشت، واکنش‌های زیادی را در سطح ملی برانگیخته است.

انفجار صبح امروز در کابل که تلفات سنگینی در پی داشت، واکنش‌های زیادی را در سطح ملی برانگیخته است.
به گزارش خبرگزاری دید، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در واکنش به حمله امروز در کابل در صفحه توییترش نوشته است که این حمله نمایانگر طبیعت «جنایت‌کارانه» گروه طالبان است.
رییس اجرایی گفته است که این گونه حمله‌ها «ما را از تعقیب و مجازات این خطاکاران باز نخواهد داشت.»
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز با نشر اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده است.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در صفحه فیسبوکش نوشته است که «با تاسف یکبار دیگر در پی رویداد خونین امروز در شهر کابل، شماری از هموطنان ما شهید و مجروح شدند.»
آقای نور در ادامه گفته است که این رویداد نشان می‌دهد که هنوز حکومت توان تامین امنیت شهروندان کشور را ندارد و مردم ما هر روز تاوان بی‌کفایتی این حکومت را می‌پردازد.
وی همچنان افزوده است که در حالی که این رویداد را به شدت نکوهش می‌کنم، برای شهدا بهشت برین، به خانواده‌های شان صبر و شکیبایی و به مجروحان که دانش آموزان مکاتب نیز شامل آن است، شفای عاجل می‌طلبم.
صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت امور خارجه در واکنش به حمله گروه طالبان در کابل در صفحه فیسبوکش نوشته است: «تروریست‌ها امروز بار دیگر با انجام حمله انتحاری در شهر کابل، اوج قساوت و بی‌رحمی شان را به نمایش گذاشتند. این حمله در شرایطی که همه تلاش‌های ملی و بین‌المللی بر گفت‌وگوهای صلح متمرکز است، نشان داد که تروریست‌ها به هیچ اصل اسلامی و انسانی پایبند نبوده و هیچ تعهدی در قبال جان مردم افغانستان ندارند و تنها به کشتار مردم و ویرانی بیشتر کشور می‌اندیشند.»
شاه حسین مرتضوی که به تاز‌گی به عنوان مشاور امور فرهنگی رییس جمهور غنی تعیین شده است در واکنش به رویداد امروز در کابل گفته است تروريستان اراده نسل امروز و آينده كشور را برای یک افغانستان توسعه يافته نشانه گرفته‌اند.
وی در ادامه نوشته است که افغانستان به عقب برنخواهد گشت.
با این همه شماری از کاربران صفحات اجتماعی نیز حمله امروز طالبان را محکوم کردند و با انتقاد تند از حکومت گفته‌اند که صلح یا انتحار؟
این کاربران با انتقاد از گروه طالبان و حکومت نوشته‌اند که گفت‌وگوهای صلح با این همه زمانبندی طولانی چه سودی به نفع مردم افغانستان خواهد داشت در صورتی که طالبان همچنان به حملات شان ادامه می‌دهد. این کاربران گفته‌اند که برای رسیدن به صلح در قدم نخست باید به یک آتش‌بس توافق صورت گیرد تا مردم بی‌گناه قربانی حملات طالبان نشوند.
حمله امروز گروه طالبان بر یک مرکز لوجیستکی وزارت دفاع ملی در کابل، تلفات زیادی در پی داشت.
گفتنی است که در انفجار امروز در ناحیه ۱۶ شهر کابل در ساحه پل محمود خان ده‌ها تن کشته و زخمی شده است برخی از گزارش‌های تایید ناشده می‌رساند که در این انفجار بیش از ۳۰ تن کشته و دست کم ۶۵ تن دیگر زخمی شدند.
شاهدان عینی از محل رویداد به رسانه‌ها گفته بودند که بعد از وقوع انفجار در ساحه، چند تن از مهاجمان وارد یکی از ساختمان‌ها شدند و به درگیری با نیروهای امنیتی پرداختند که تا ساعات پیش این درگیری جریان داشت.
با این همه مسئولان در وزارت صحت عامه گفته‌اند که ۶۷ زخمی به شفاخانه‌ها منتقل شدند.
ساعاتی پس از وقوع این رویداد گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
طالبان در شرایطی این حمله را سازماندهی کردند که هیئت مذاکره کننده این گروه با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای هفتمین دور در قطر در مورد صلح حکومت افغانستان با این گروه گفت‌وگو می‌کنند.
رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا