آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاست

واکنش‌های ملی در پیوند به ترور وحید مژده

شماری از چهره‌های سیاسی کشور در واکنش به ترور وحید مژده کارشناس مطرح سیاسی اظهار داشتند که نبود آقای مژده ضایعه‌ای برای جامعه فرهنگی و سیاسی ما محسوب می‌گردد.

شماری از چهره‌های سیاسی کشور در واکنش به ترور وحید مژده کارشناس مطرح سیاسی اظهار داشتند که نبود آقای مژده ضایعه‌ای برای جامعه فرهنگی و سیاسی ما محسوب می‌گردد.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در واکنش به ترور وحید مژده اظهار داشت: خبر شهادت آقای مژده، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و‌نویسنده مطرح کشور مایه تاثر اینجانب گردید.
آقای نور افزود: وحید مژده شخصیت فرهنگی و سیاسی کشور بود ‌که نبودش ضایعه‌ای برای جامعه فرهنگی و سیاسی ما محسوب می‌گردد.
وی تصریح کرد: من در حالی که این رویداد را‌ به شدت نکوهش می‌کنم، مراتب تسلیت خود را به خانواده آن شهید، دوستان و‌ بستگانش ابراز داشته، روحش را شاد و‌ جایگاهش را بهشت برین تمنا می‌کنم.
در همین حال، سید علی‌رضا محمودی رییس توافق ملی و تغییر می‌گوید: وحيد مژده نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان بود که تجارب خوبی داشت و همیشه با اظهار نظرات خود در فضای باز سیاسی که در کشور ایجاد شده بود، به‌خصوص آزادی بیان، افکار، اندیشه‌ها و نظرات خود را ارائه می‌کرد.
آقای محمودی افزود: ترور آقای مژده هیچ توجیه ندارد و در حقیقت ایجاد محدودیت برای آزادی بیان و رسانه‌ها که بزرگترین دستاورد افغانستان جدید است، می‌باشد.
وی تأکید کرد که حکومت و نهادهای امنیتی باید عوامل و کسانی را که در ترور وحید مژده نقش داشتند شناسایی و بازداشت کند تا این دستاورد مهم مردم افغانستان (آزادی بیان) مصئون بماند.
این چهره سیاسی کشور گفت: این ضایعه را به اهل رسانه و فرهنگ کشور به‌خصوص خانواده و بستگان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم روحش شاد یادش گرامی باد.
همچنین محمد حنیف اتمر در پیوند به این رویداد گفت: ترور یکی از شخصیت‌های فعال سیاسی و مطبوعاتی کشور وحید مژده که دیروز در کابل رخ داد، عمل ناجوانمردانه‌ای است که شدیداً آن را تقبیح می‌کنیم.
آقای اتمر افزود: وحید مژده در دوره‌های مختلف در کشور به فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی روی آورد و همچنین بانوشتن تجارب و دیدگاهای خویش در قالب مقالات و ابراز نظرها درمورد حوادث سياسی و امنيتی كشور پرداخت.
این چهره سیاسی تصریح کرد: شهادت مژده را به فامیل، بازماندگانش و تمام مردم کشور تسلیت عرض کرده و برای ایشان بهشت برین و همچنین برای بازماندگان وی از خداوند صبر جمیل خواهانيم.
در همین حال، دفتر شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفته است: با تاسف و اندوه فراوان اطلاع یافتیم که وحید مژده نویسنده‌ مشهور، تحليل‌گر و فعال سیاسی کشور به شهادت رسیده است. وی در حالی مورد حمله قرار گرفته است که به طرف خانه خدا جهت عبادت روان بود که نخست زخمی و سپس به حق می‌پیوندد.
شورای امنیت ملی افزود: ما این حمله بزدلانه و ظالمانه را به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و اطمینان می‌دهیم که عاملان این جنایت دستگیر و مجازات خواهند شد. دولت برای حفاظت از مردم، آزادی‌های مدنی (آزادی بیان و آزادى فعالیت‌سیاسی و مطبوعاتى) متعهد بوده و به هیچ عنوان چنین حملات وحشیانه تعهد ما را در این راستا متاثر نخواهد ساخت.
این نهاد تصریح کرد: به تمام ارگان‌های امنیتی و کشفی هدایت داده شده تا عاملین ترور آقای مژده را شناسایی و به سزای اعمال شان برسانند.
ریاست اجریی نیز در بیانیه‌ای گفته است: آقای مژده‌ از نویسندگان و کارشناسان چیره‌دست، آگاه و با ظرفیت افغانستان بود. او به‌خشونت و حملات دهشت‌افگنانه باور نداشت و در راستای تأمین صلح و برقراری ثبات و امنیت در افغانستان می‌کوشید. شکی نیست که عاملان ترور این چهرۀ آگاه و توانمند سیاسی، دشمنان صلح، ثبات و آرامش افغانستان هستند. با شهادت وحید مژده، افغانستان یک ظرفیت بزرگ علمی و سیاسی خود را از دست داد. از نیروهای امنیتی افغانستان جداً می‌طلبیم در راستای شناسایی و به کیفررساندن عاملان این جنایت نابخشودنی دست به کار شوند.
وحید مژده شام روز گذشته زمانی که می‌خواست برای ادای نماز به مسجد برود، از سوی افراد ناشناس هدف شلیک گلوله قرار گرفت و ترور شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا