آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به حملات خونین کابل و ننگرهار

حملات خونین تروریستی بر شفاخانه‌ای در غرب کابل و مراسم نماز جنازه در ننگرهار که دست کم ۳۹ کشته و ۹۶ زخمی بر جای گذاشت، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.

حملات خونین تروریستی بر شفاخانه‌ای در غرب کابل و مراسم نماز جنازه در ننگرهار که دست کم ۳۹ کشته و ۹۶ زخمی بر جای گذاشت، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، حملات خونین روز سه شنبه‌ (۲۳ ثور) در کابل و ننگرهار واکنش‌های ملی و بین‌المللی را بر انگیخته و پرسش‌های زیادی را در مورد روند صلح و تعهداتی که طالبان در توافقنامه صلح با امریکا متعهد شده‌ بودند، برانگیخت.
رییس جمهور محمد اشرف غنی در پیامی ویدئویی در واکنش به حملات امروز ضمن محکومیت آن، از عزم و اراده حکومت برای تامین صلح و ثبات خبر داده و تاکید کرد که به رغم خواست مردم افغانستان و جامعه جهانی، گروه طالبان تاکنون حاضر به آتش‌بس نشده‌اند.


رییس جمهور غنی مقاومت طالبان را در برابر خواسته جمعی ملت افغانستان نشانه عدم اراده وقصد این گروه برای صلح و ثبات دانسته و تصریح نمود که چنین سیاست‌هایی روند صلح را نابود خواهد کرد.
او حملات تروریستی بر کابل و ننگرهار را تقبیح کرده و بار دیگر از گروه طالبان خواست که آتش‌بس را بپذیرند.
شورای امنیت ملی نیز در واکنش به حملات تروریستی امروز با نشر اعلامیه، گفته است که دشمنان دین و انسانیت با انجام حملۀ تروریستی در ماه مبارک رمضان بالای شفاخانه ملی صد بستر کابل، مراسم جنازه در ننگرهار و افراد ملکی در لوگر و پکتیکا بار دیگر نشان دادند که این گروه به هیچ اصل و ارزشی پابند نبوده و همواره ضد روش‌های اسلامی و انسانی رفتار می‌نمایند.

در اعلامیه شورای امنیت ملی آمده است که تعهد و حسن نیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر آوردن صلح واضح بوده، اما طالبان افغان‌کشی، خون‌ریزی و قساوت را با حملات‌شان در اماکن عامه و مراسم دینی و سنتی که اطفال، زنان، ریش سفیدان، مریضان و داکتران می‌باشند خلاف تمام موازین دینی، انسانی و حقوق بشری ادامه دادند که این حمله‌ جنایت‌کارانه تروریستی را شدیداً تقبیح می‌نمایم.
شورای امنیت ملی تاکید کرده است که تمام گروه‌های تروریستی دیگر همانند داعش، شبکه حقانی، لشکر طیبه و شبکه‌های تروریستی دیگر زیر چتر گروه طالبان رشد و فعالیت ‌می‌نمایند؛ بنابر این اطلاعات دولت نشان می‌دهد که این گروه‌ها با هم روابط دوام‌دار و قوی دارند و بخشی از یک دیگر بوده و فعالیت‌ها را مشترک انجام می‌دهند.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در واکنش به حمله خونین بر شفاخانه‌ای در کابل و نماز جنازه در ننگرهار، می‌گوید که توسل به خشونت و حمله بالای اماکن عمومی نهایت وحشیگیری شورشیان را به نمایش می‌گذارد و با روند صلح نیز در تناقض قرار دارد.


آقای نور: «توسل به خشونت، حمله بالای اماكن عمومی نهايت وحشيگرى شورشيان را به نمايش گذاشته و از آنطرف هم‌زمان با تداوم مذاکرات صلح در تناقض قرار دارد و هیچ سنخیتی بین این دو رویکرد وجود ندارد».
رییس اجرایی جمعیت اسلامی ضمن تقبیح این حملات تروریستی، گفته: درحالیکه عوامل این رویدادها را به شدت نکوهش می‌کنم. خود را در غم هموطنان عزیزم شریک می‌دانم. برای شهیدان بهشت برین، به مجروحان شفای عاجل و به خانواده‌های قربانیان صبر و شکیبایی می‌خواهم.
از سوی دیگر حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور حمله تروریستی بر شفاخانه صد بستر در دشت برچی کابل را، که در نتیجه آن به شمول زنان و کودکان شماری از هموطنان ما کشته و زخمی شدند، به شدیدترین الفاظ محکوم کرده و گفته است که این عمل زشت کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان بوده و در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی است.
کرزی این حمله را دسیسهٔ آشکار و واضح بیگانگان علیه کشور و مردم ما دانسته افزوده است که ما مردم افغانستان زمانی از دسایس بیگانگان و درد و رنجی که همه روزه گریبانگیر ماست نجات خواهیم یافت که با اتحاد، اتفاق و هوشیاری کامل سرنوشت خود را صاحب شویم و آیندهٔ خود و فرزندان مان را به دست خود رقم بزنیم.
داکتر عبدالله عبدالله نیز با محکوم کردن حملات امروز گفته است که« تروریستان وحشی با حمله مسلحانه بالای شفاخانۀ نسایی ولادی در کابل و مراسم جنازه‌ در ولایت ننگرهار، اوج بی‌رحمی، قساوت و بزدلی‌شان را به نمایش گذاشتند.»
وی گفته است که «حمله به اماکن عامه، جنایت جنگی و مغایر تمام ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی است، در شرایطی‌که مردم با بحران کم‌سابقۀ صحی، فقر و گرسنگی دست ‌و پنجه نرم می‌کنند، تروریستان کوردل بدون در نظر داشت حرمت ماه مبارک رمضان اعمال وحشیانه شان را را افزایش داده‌اند.»
از سویی هم، محمد محقق رهبر حزب و حدت اسلامى مردم افغانستان با نکوهش کردن حملات امروز گفته است که حمله بر شفاخانه ولادى و نسايى و كشتن زنان جوان و فرزندان تازه متولد شده ‌شان مصداق كامل از نسل كشى و جنايت عليه بشريت است.

وی گفته است که «قتل عام شفاخانه ولادى نسايى كابل، فاجعه لغمان بالاى مدافعين وطن، حمله بر مراسم جنازه در ننگرهار و حوادث شمال و حوادث غرب كشور همه از يک جوى آب می‌خورند و اين واضح است كه مدعيان صلح به چشم مردم افغانستان خاک می‌زنند و هر كسى به نحوى در نابودى ما سهم می‌گيرند».
آقای محقق همچنان با محکوم کردن این حادثه در شفاخانه غرب كابل و حوادث تلخ دیگر نقاط کشور، از حکومت خواسته است که نیروهای مسلح ملی و خیزش‌های مردمی را علیه گروه‌های جنایت کار بسیج و تجهیز کرده و منتظر کمک خارجی نباشد.
محمد کریم خلیلی نیز با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به حملات خونین امروز در کابل و ننگرهار گفته است«در حالی که مردم از وحشت بیماری همه‌گیر کرونا در هراس و از فقر و بیکاری در رنج و الم به سر می‌برند، خبر حمله تروریستی به یک مرکز صحی در دشت برچی شهر کابل که خدمات صحی برای زنان و کودکان ارائه می‌نماید، به شدت تکاندهنده و غم‌انگیز است، من از این واقعه دردناک، شدیداً متأثر شدم این حمله که اوج بیرحمی، وحشت و قساوت را نشان می‌دهد، از مصادیق جنایت علیه بشریت است، در این حمله، کودکان، زنان و مردان بی‌دفاع در یک مرکز صحی که از مصؤنیت باید برخوردار باشد، آماج قرار گرفته‌اند».
از سویی هم، حملات امروز در کابل و ننگرهار، واکنش برخی کشورها و نهادهای خارجی را نیز در پی داشت.
راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل حمله تروریستی بر شفاخانه داکتران بدون مرز در کابل را محکوم نموده و گفته است که «من نسبت به این حمله وحشیانه تأسف می‌خورم و تروریست‌های شیطانی را که حمله بر کسانی می‌کنند که نمی‌توانند از خود دفاع کنند و در رنج هستند، محکوم می‌کنم.»
عفو بین‌الملل نیز نشر اعلامیه‌ای اعلام کرد که «جنایات بی‌رحمانه امروز در افغانستان، هدف قرار دادن شفاخانه زایشگاه و تشییع جنازه باید دنیا را بیدار کند که افراد ملکی همچنان با چه وحشتی رو برو هستند. برای چنین جنایات سنگینی باید پاسخگویی وجود داشته باشد و از افراد ملکی باید حفاظت شود.»
از طرفی هم معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر در واکنش به حمله امروز کابل گفته است که حمله عمدی به شفاخانه یک جنایت جنگی است و کسانی که هزینه این عمل فجیع را می‌پردازند، مریضان، داکتران، نرس‌ها، کادر پزشکی و افراد ملکی افغانستان، به شمول کودکان هستند که در معرض خطر قرار می‌گیرند.
حمله بر مراسم نماز جنازه در ننگرهار و زایشگاه در غرب کابل، دست کم ۳۹ کشته و ۹۶ زخمی برجای گذاشت.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا