آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به حملات راکتی مرگبار کابل

به دنبال برخورد ده‌ها فروند راکت بر نقاط مختلف شهر کابل، شماری از کشورها، سفارت‌خانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در پیام‌های جداگانه، این حملات را محکوم نموده و بر ختم خشونت‌ها در افغانستان تأکید کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، ریاست جمهوری کشور، شورای عالی مصالحه ملی، شماری از سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی، سازمان‌های بین‌المللی و برخی سیاسیون کشور حمله مرگبار امروز شنبه(۱ قوس) در شهر کابل را به شدت محکوم کرده و خواستار به محاکمه کشانیده شدن عاملین چنین حملات شدند.

ریاست جمهوری در واکنش به حملات موشکی بر شهر کابل می‌گوید که کاهش قابل توجه خشونت‌های مداوم در کشور و پذیرش آتش‌بس دایمی، هر دو زمینه را برای صلح فراهم می‌کند که مهم‌ترین نیاز و اولویت مردم افغانستان است و همچنین شرایط را برای مبارزه موثر با موج دوم ویروس کرونا فراهم می‌کند.
در بیانیه آمده است: «رییس جمهور به مقامات دستور داد تا عاملان این حملات را پیدا کرده و مجازات كنند، مجروحان را مداوا و از خانوادهای شهدا مراقبت كنند».
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی کشور نیز در توییتی گفت که حملات موشکی بزدلانه بر بخش‌های ملکی شهر کابل را محکوم می‌کنم.


وی ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حادثه، تأکید کرد: «تروریزم و هدف قرار دادن افراد ملکی باید متوقف شود».
عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی با انتقاد از عمل‌کرد نهاد‌های امنیتی در جلوگیری از چنین حملات گفت که این حملات نشان‌دهنده درماندگی دشمن در میدان نبرد است.
آقای نور ضمن محکوم نمودن حملات در شهر کابل تأکید کرد: «در شهری که هر نقطه آن محلات بازرسی قوای مسلح و نیروهای کشفی و امنیتی دارد و مسئولینی که ادعای بر قراری امنیت شهر را به رخ مردم می‌کشند، چطور وسیله بیست و چهار میله فیر راکت را ندیده‌اند؟ این واقعاً تاسف بار و پرسش برانگیز است. در عین حال این اقدام نشان دهنده درماندگی دشمن در جنگ ‌رویاروی با قوای مسلح ما است».
وی افزوده که عاملین این رویداد بدون شک دشمنان مردم و سرزمین افغانستان و خون آشام‌ترین‌هایی اند که عطش خون شان فروکش نمی‌کند.

اتحادیه اروپا حملات راکتی را بر شهر کابل عمل وحشتناک و نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی دانست.
این اتحادیه گفت: « حملات موشکی صبح امروز که مردم عادی و بی‌گناه را در مناطق مرکزی کابل هدف قرار داد، عمل وحشتناک و نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی است. ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم. ما در کنار مردم افغانستان در آرزوی صلح و زندگی روزمره بدون خشونت می‌ایستیم».
سازمان پیمان نظامی ناتو در واکنش به این حمله گفت که ناتو برای مبارزه با تروریزم در کنار مردم افغانستان است.

استفانو پونتیکوروو نماینده ارشد ملکی ناتو در توییتی گفت: «خواست مردم افغانستان برای صلح به گونۀ فجیعی با موج جدیدی از خشونت‌ها روبرو شد. صبح امروز ما شاهد حملات جدید بزدلانه در سراسر کابل بودیم».
سفارت ایران در کابل نیز در واکنش به این حمله گفت: «نمونه‌هایی از آثار جنگ نیابتی هم‌پیمانان تروریست_امریکا در حمله روز جاری به محله دیپلماتیک کابل و از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران».
گفتنی است که یکی از موشک‌ها به داخل محوطۀ سفارت ایران در کابل فرود آمد، اما تلفاتی نداشته است.
کاردار سفارت امریکا در کابل نیز در توییتی ضمن محکوم نمودن حملات موشکی و انفجار ماین مقناطیسی در کابل گفت: «مردم افغانستان نباید مجبور به زندگی در وحشت باشند».

راس ویلسون کاردار سفارت امریکا ضمن ابراز تسلیت افزوده است که ایالات متحده به همکاری با شرکای افغان برای جلوگیری از چنین حملات و بازخواست عاملان آن ادامه خواهد داد.
وزارت خارجه پاکستان با نشر بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان حملات امروز در کابل گفت: « در زمانی که تلاش‌های جامعه جهانی برای روند صلح افغانستان ادامه دارد، هوشیاری در برابر تخریب‌کنندگانی که برای تضعیف روند صلح تلاش می‌کنند مهم است».
وزارت امور داخله کشور می‌گوید که ۲۳ فروند موشک بر نقاط مختلف شهر کابل اصابت کرد که در نتیجه دست‌کم ۸ تن کشته شدند و ۳۱ تن دیگر مجروح گردیدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا