آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثدسته بندی نشدهسیاستگزارش

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به حمله بر امرالله صالح

حمله تروریستی بر کاروان امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری که در اثر آن دست کم ۱۰ تن جان باخته و ۱۵ تن دیگر زخم برداشت، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را در پی داشت. امرالله صالح از این حمله با زخم‌های سطحی جان به سلامت برد.

به گزارش خبرگزاری دید، کاروان موترهای امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری بامداد امروز چهارشنبه(۱۹ سنبله) هدف انفجار ماین کنار جاده قرار گرفت، این موضوع واکنش‌های زیادی را در پی داشت.
ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای، این حمله را محکوم نموده و از قول رییس جمهور نگاشته است که آقای غنی با صالح صحبت نموده و از صحتمند بودن او مطمئن شده است.
در اعلامیه ارگ آمده است که این حمله کار دشمنان و تروریستان بوده و رییس جمهور با خانواده قربانیان همدردی می‌کند.
رییس جمهور غنی در این اعلامیه گفته است که تروریستان و حامیان خارجی شان با انجام چنین جنایاتی باور مردم ما را به صلح، جمهوریت و آینده روشن که خواست اساسی و بزرگ هموطنان ما است، کمرنگ کرده نمی‌توانند.
ریاست جمهوری به ارگان‌های مربوطه دستور داده است که این حادثه به گونه همه جانبه بررسی شود و به قربانیان نیز رسیدگی صورت بگیرد.

شورای عالی مصالحه ملی نیز حمله بر امرالله صالح را محکوم نموده و خواستار بررسی جدی آن از سوی ارگان‌های امنیتی شده است.
سپیدار نوشته است: با تأسف آگاه شدیم که کاروان موترهای محترم امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری صبح امروز مورد هدف حمله‌ انتحاری قرار گرفته است.
در اعلامیه سپیدار این حمله تروریستی خوانده شده و شدیداً محکوم شده است.
اعلامیه: این حمله بزدلانه و تروریستی را شدیداً محکوم نموده و خواستار تحقیق جدی در این باره هستیم. این چنین حملات نشان‌دهنده‌ ضعف و ناتوانی دشمنان زبون و قسم‌خوردۀ افغانستان است.
در اعلامیه سپیدار تصریح شده که روی‌کرد حذف فیزیکی در مرحله‌ای که در تلاش یافتن صلح باعزت و پایدار در کشور هستیم به هیچ‌صورت قابل قبول و توجیه نمی‌باشد.
دفتر معاونیت دوم ریاست جمهوری نوشته است: پس از حمله تروریستی امروز بر کاروان امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، استاد دانش معاون دوم ریاست جمهوری به دیدار وی رفت و ضمن تقبیح این حمله وحشیانه، از سلامتی معاون اول ریاست جمهوری ابراز خرسندی کرد.
معاونیت دوم ریاست جمهوری افزوده که معاون دوم ریاست جمهوری این حمله بزدلانه را کار دشمنان قسم خورده مردم ما و دشمنان صلح و آرامش در افغانستان خواند و اظهار داشت که هیچ گروهی نمی تواند بر اراده مردم افغانستان تاثیر بگذارد و مانع صلح و آرامش در کشور گردد.
در همین حال، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور پس از دیدار با آقای صالح در توییتی نوشته است: بعد از حمله وحشیانه بالای برادر محترم امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش از وی دیدار نمودم که به لطف خدا صحتمند می‌باشد. تروریستان با ایجاد توحش و نفرت به اهداف شوم شان رسیده نمی‌تواند.
اتحادیه اروپا نیز حمله بر امرالله صالح را محکوم کرده و آن‌را حمله بر جمهوریت دانسته است. اتحادیه اروپا همچنان این حمله را «ناجوان‌مردانه» و کار دشمنان صلح دانسته است.
وزارت خارجه پاکستان نیز حمله بر معاون اول ریاست جمهوری را محکوم نموده است.
زاهد حفیظ چودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز چهارشنبه(۱۹ سنبله) نسبت به حمله تروریستی بر کاروان امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری واکنش نشان داد و آن‌ را به شدت محکوم نمود. این موضوع تسکین‌دهنده است که معاون نخست ریاست جمهوری آسیب ندید.
نمایندگی ملکی ناتو نیز این حمله را محکوم نموده وتاکید کرده که ناتو در کنار دولت و ملت افغانستان می‌ایستد.
استفانو پونتکوروو گفته است: «دشمنان صلح همچنان اراده مردم افغانستان را برای توقف خشونت و آغاز مذاکرات میان‌افغانی نادیده می‌گیرد. ناتو در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی برای یک افغانستان امن می‌ایستد».
گفتنی است که حمله بامداد امروز بر کاروان امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری دست کم ۱۰ کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت، ولی آقای صالح با زخم‌های سطحی جان به سلامت برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا