آخرین اخباراجتماعافغانستان

واکنش‌های ملی و بین‌المللی به درگذشت آیت‌الله محقق کابلی

شماری از چهره‌های مطرح سیاسی، دینی و علمی افغانستان و جهان به درگذشت آیت‌الله محقق کابلی واکنش نشان داده و وفات او را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعۀ روحانیت و جهان اسلام خوانده‌اند.

شماری از چهره‌های مطرح سیاسی، دینی و علمی افغانستان و جهان به درگذشت آیت‌الله محقق کابلی واکنش نشان داده و وفات او را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعۀ روحانیت و جهان اسلام خوانده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، آیت‌الله قربان‌علی محقق کابلی از علمای بزرگ و برجسته افغانستان دوشنبه شب در شهر قم ایران درگذشت و پس از ساعاتی شمار زیادی از چهره‌های برجسته سیاسی، دینی، علمی، فرهنگی، طلاب و اقشار مختلف از افغانستان و جهان این ضایعۀ بزرگ را تسلیت گفتند.
آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در پیامی گفته است: درگذشت عالم مجاهد آیةالله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی را به عموم برادران افغان به ویژه به خاندان محترم و مقلدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت می‌گویم و علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.
آیت‌الله محمد آصف محسنی در پیامی اعلام کرد: عالم ربانی و متقی، حضرت آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی که عمری را در مسیر جهاد فی‌سبیل‌الله، تدریس و تربیت طلاب علوم دینی وقف کرده بود و پشتوانه محکم برای حوزات علمیه، طلاب و مؤمنین بودند و در مواقع ضروری با هدایات‌شان، مردم را راهنمایی و جهت‌دهی می‌کردند، به رحمت خدا پیوستند.
آیت محمد اسحاق فیاض نیز در پیامی درگذشت آیت‌الله محقق کابلی را به خانواده و تمام ملت مسلمان افغانستان تسلیت گفته و افزوده است: ایشان عمر پر برکت خود را جهت تعلم و تعلیم در حوزات علمیه نجف اشرف و قم سپری کرده و ضمن رسیدن به کمالات معنوی از خدمت به طلاب علوم دینی و ترویج و تدریس علوم اهل‌ بیت دریغ نورزیدند و در آخر ندای ملکوتی حق را لبیک گفته و به رفیق اعلی پیوستند.
همچنین، عطامحمد نور از چهره‌های مطرح سیاسی افغانستان و رییس اجرایی جمعیت اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم آیت‌الله محقق کابلی را تسلیت گفته و افزوده است: رحلت عالم جید و فقیه توانا، جناب آیت‌الله العظمی محقق کابلی موجب تاثر عمیق اینجانب شد.
نور افزود: فقدان آن مرجع عالیقدر را به عموم حوزات علمیه و مردم نجیب تشیع تسلیت عرض می‌دارم و برای آن عالم بزرگ، علو درجات از درگاه حضرت حق مسئلت می‌دارم.
محمد محقق از چهره‌های مطرح سیاسی و معاون دوم ریاست اجرایی در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله محقق کابلی، افزوده است: ارتحال ملكوتى مرجع تقليد شيعيان جهان حضرت آيت‌الله العظمى قربانعلى محقق كابلى، جامعه اسلامی افغانستان خصوصاً پيروان و مقلدين آن مرجع گرانقدر را در سوگ عظيم فرو برد ومايه تأثر عميق در جامعه دينى مان گرديد.
محمد اشرف غنی نیز در پیامی گفته است: با اندوه فراوان اطلاع یافتم که عالم عامل و فقیه فرزانه حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی در اثر مریضی که عاید حالش گردیده بود، داعی اجل را لبیک گفت و به دارالبقا شتافت.
غنی افزوده است: مرحوم محقق کابلی از پرچم داران و پیشگامان جهاد و مبلغ ارزش‌های دینی واسلامی بوده، نقش مهمی در روشنگری و راهنمایی جامعۀ اسلامی داشته است.
در پیام غنی آمده است: مراسم فاتحۀ مرحوم آیت‌الله محقق کابلی باحضور علمای اهل سنت و تشیع و مقامات عالی‌رتبۀ دولتی، هفتۀ آینده در ارگ برگزار خواهد شد.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در پیامی گفته است: با کمال اندوه اطلاع یافتیم که حضرت آیت‌الله قربان‌علی محقق کابلی یکی از علمای برجسته جهان اسلام و مرجع عالیقدر اهل تشیع به نسبت مریضی که عاید حالش گردیده بود، به ندای حق لبیک گفته، به لقاءالله پیوسته است.
عبدالله افزوده است: شادروان آیت‌الله محقق کابلی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار و از علمای اعلم کشور ما بود. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مرحوم مغفور در راستای گسترش آموزه‌های اسلامی و ترویج فرهنگ دین ناب محمدی، درخور ستایش و قدردانی است.
محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح و از چهره‌های سیاسی کشور در پیامی گفته است: ارتحال ملکوتی عالم ربانی، فقیه متبحر، مرجع تقلید شیعیان جهان، حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی سبب تأثر و تأسف عمیق اینجانب و مقلدان معظم له در سراسر جهان گردید. این ضایعه المناک را به مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، مسلمانان جهان و مردم متدین افغانستان، به ویژه بیت شریف ایشان، تسلیت می‌گویم.
خلیلی افزوده است: حضرت آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) از مفاخر علمی جهان اسلام بود. ایشان در فقاهت و اسلام‌شناسی، شخصیت وزین و کم‌نظیر عصرش به شمار می‌رفت. آثار وی در سلسله تاریخ اندیشه اسلامی، از جایگاه بلند و تاثیرگذار، برخوردار بوده و مورد توجه و رجوعِ دانشمندان اسلام‌شناس و مراکز علمی و تحقیقاتی، است. ایشان از متفکران و محققان برجسته در معارف اسلامی، به ویژه در حوزه فقه، اصول و تفسیر، به شمار رفته و مهابت علمی، طهارت نفس، تقوا و پرهیزگاری وی، زبان‌زد همه بود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در پیامی درگذشت آیت‌الله محقق کابلی را تسلیت گفته و افزوده است: درگذشت عالم وارسته، فقیه و مرجع عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ قربان‌علی محقق کابلی که از سرمایه‌های ارزشمند حوزه‌های علمیه ایران و افغانستان بودند را به ملت شریف افغانستان، حوزه‌های علمیه، مقلدان، شاگردان و دوستداران این عالم برجسته تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات و برای بیت شریف ایشان صبر مسئلت می‌نمایم.
آیت‌الله العظمی قربان‌علی محقق کابلی یکی از علمای برجسته افغانستان که در نجف و قم درس خواند، با درجه اجتهاد رسید و تدریس کرد. او در نهایت دوشنبه شب گذشته بر اثر مریضی که عاید حالش شده بود، درگذشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا