آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثسیاست

واکنش‌ها بر انفجار خونین در غرب کابل؛ این حمله مصداق بارز جنایت علیه بشریت بود

حمله انتحاری شام روز شنبه بر یک مرکز آموزشی در غرب شهر کابل که منجر به کشته شدن ۲۹ تن و زخم برداشتن ۷۰ تن شد، واکنش‌های مقامات بلندپایه کشور را در پی داشت. ارگ این حمله را وحشیانه خوانده و محکوم نمود و مسئولیت آن را گروه داعش به دوش گرفت.

به گزارش خبرگزاری دید، ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به حمله خونین شامگاه روز شنبه در غرب شهر کابل، نوشته است که این حمله وحشیانه با شدید ترین الفاظ محکوم است.
در اعلامیه ارگ در کنار حمله خونین غرب شهر کابل، انفجار ماین جاسازی شده در روضه غزنی، حمله بالای بند کمال خان در نیمروز و همچنان حملات گروه طالبان بر نقاط دیگر کشور نیز ذکر رفته است.
اعلامیه ارگ: با تاسف فراوان شام امروز در اثر یک حملۀ تروریستی در مرکز آموزشی کوثر دانش در حوزۀ ۱۳ شهر کابل، انفجار ماین کنار جاده در منطقه روضه ولایت غزنی و حملات تروریستی بر مردم ملکی و تاسیسات عامه در چند روز گذشته در مناطق مختلف کشور، شماری از هموطنان ما به شمول کودکان و زنان، شهید و زخمی شدند.
دولت جمهوری اسلامی افغانستان این حملات وحشیانه را شدیداً محکوم می‌کند و می‌افزاید که علی‌رغم فیصلۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح و تایید رهایی ۶۱۰۰ تن از زندانیان طالبان و خواست مکرر مردم، دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی برای ختم جنگ و خونریزی و این که طالبان به آتش‌بس دایمی تن دهند و از جنگ و خشونت دست بکشند، مردم ما هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان می‌باشند.
در همین حال، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به حمله خونین شامگاه روز شنبه در غرب کابل، گفته است که این حمله مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.
سرور دانش: این رویداد غم انگیز و حمله وحشیانه بر یک مرکز آموزشی مصداق بارز جنایت علیه بشریت و مغایر با تمام قواعد بین‌المللی و یک اقدام سازماندهی شده برای ایجاد ترس و وحشت از یکسو و دشمنی آشکار با دانایی و آگاهی از سوی دیگر است.
آقای دانش در ادامه نوشته: من این جنایت هولناک و حمله خونین تروریستی را به شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنم و بر عاملان و حامیان این گونه جنایت‌های ضد انسانی لعن و نفرین می‌فرستم. هم چنین شهادت غم انگیز جوانان و نوجوان نازنینی را که در این حادثه دلخراش جان باخته‌اند به کلیه خانواده‌ها و بازماندگان آنان تسلیت گفته و برای زخمی‌های این رویداد از خداوند لایزال صحت و سلامتی مجدد استدعا دارم.
به باور دانش، این حمله در نوع خود شبیه حملات خونینی بود که سال‌های گذشته با هدف قراردادن مراکز آموزشی، اماکن عمومی، مساجد و مراکز دینی در غرب کابل بی شمار قربانی گرفت. اکنون به نظر می‌رسد که ماشین کشتار با اهداف خاص به راه افتاده است و از مردم بی گناه قربانی می‌گیرد. کشتار در غور و هلمند و اکنون در کابل نشانه‌هایی از حملات تروریستی هدفمند هستند. در سرور دانش در این اعلامیه از مردم خواسته که منتظر حملات مشابه این باشند و برای روزهای سخت و دشوار آمادگی بگیرند: بنابراین از همه مردم افغانستان می‌خواهم که ضمن حفظ وحدت و یک پارچگی خود در برابر دشمن قسم خورده و خون خوار بسیج شوند و آمادگی روزهای سخت و دشوار را در راه مبارزه با تروریست‌ها و حامیان شان بگیرند.
او ادامه داده: این حادثه دلخراش نشان داد که متاسفانه گروه طالبان به صلح باور ندارد و این گروه جنایتکار و تروریست به جای تقویت صلح و نزدیک کردن مواضع، به تخریب آن پرداخته و هر روز علیه مردم افغانستان اقدامات تروریستی و جنایتکارانه انجام می‌دهد.
از همکاران بین المللی افغانستان به خصوص ایالات متحده و سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در باره گروه طالبان تجدید نظر کرده و مطابق تعهدات این گروه، جلو وحشی‌گری‌های آن و جلو کشتار بی‌رحمانه مردم افغانستان را بگیرند.
با توجه به نوع حمله و هدف آن که یک مرکز آموزشی متعلق به مردم هزاره و شیعه بوده است احتمال تکرار چنین جنایتی در غرب کابل وجود دارد. این حمله صرفاً به دلایل مذهبی و فرقه‌ای صورت گرفته است وگرنه هیچ دلیل دیگری برای حمله بر یک مرکز آموزشی وجود ندارد. به همین خاطر از نهادهای امنیتی جداً می‌خواهم که برای حفاظت از مناطق غرب کابل و مردم آن تدابیر جدی تر و موثرتری اتخاذ کنند. ما نباید در برابر دشمن بیش از این غفلت کنیم و هر روز شاهد قربانی شدن مردم بی‌گناه باشیم.

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی نیز در پیامی حمله شامگاه روز شنبه را تداوم حمله خونین بر مرکز آموزشی موعود خوانده و صفت سرزمین اندوه را به کار برده است.
آقای نور در پیامش نوشته است: با تاسف افغانستان به سرزمین اندوه مبدل شده است. هر روز خبر مرگ، انتحار، انفجار، جنگ ‌و خشونت روان هر انسان با احساسی را می‌آزارد.
او تاکید کرده که «حمله انتحاری عصر امروز در‌ مقابل مرکز آموزشی کوثر در دشت برچی کابل، تداوم همان حمله‌ مرکز آموزشی موعود است که هنوز داغ آن تازه است.
به باور عطا محمد نور، حمله به مرکز آموزشی کوثر جز دشمنی با اسلام، انسانيت، آموزش و دانش‌آموز هیچ پیامی ندارد. در حمله امروز جان شماری از انسان‌های معصوم و فرزندان دردمند این کشور را گرفتند و ده‌ها خانواده را داغدار کردند.
حامد کرزی رییس جمهور پشین کشور نیز با نشر پیامی حمله خونین شامگاه روز شنبه را در غرب کابل محکوم نموده است.
در پیام آقای کرزی درج شده: حامد کرزی نگرانی عمیقش را از افزایش تلفات و خشونت در کشور ابراز داشته و از طرف‌های افغانی درگیر در جنگ می‌خواهد تا برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت و تشدد بردارند و تمام تلاش‌ شان را برای کامیابی گفت‌وگوهای صلح به خرج دهند.
به کدامین گناه کشته شدند؟
سید علی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان نیز در واکنش به این حمله خونین تروریستی، ضمن محکوم نمودن آن، از نهادهای مسئول خواسته است که این قضیه را به گونه جدی پیگیری کنند.
آقای محمودی تاکید کرده که مدارا و خویشتن داری مردم از سر جبن و ترس نیست و خدا نیاورد روزی که خشم این مردم لبریز شود.
رییس مجمع ملی مردم افغانستان نوشته است: حادثه امروز در برچی، ادامه قتل عام خونبار مردم نیست که هر روز خون تازه طلب می‌کند ز ما، این نشانه‌ای از آخرین تقلای زنده ماندن مردم ماست. نشانه‌ای، از پایان یافتن صبر و رمق مردمی که اگر به تنگ بیایند دیگر پروای هیچ چیز را ندارند. اینجانب ضمن محکومیت شدید این رویدادخونین، از نهادهای مسئول خواهان پیگیری جدی این قضیه و برخورد با خاطیان و غفلت کنندگان در نهادهای امنیتی هستم. همه مقصران این حادثه در ردیف همان داعش فرضی محکوم به تقاص هستند. مدارا و خویشتنداری مردم از سر جبن و ترس، نیست و خدا نیاورد روزی که خشم این مردم لبریز شود.
شورای علمای شیعه افغانستان نیز در واکنش به این حادثه خونین، آن را تقبیح نموده از نهادهای امنیتی خواسته است که امنیت مردم را تامین نمایند.
شورای علمای شیعه افغانستان: بار دیگر مرزبانان جهل و قساوت به سربازان دانش و انسانیت هجوم برده و تعداد زیادی از گلهای دانش و فضیلت را پرپر نموده و جمع زیادی از مشتاقان معرفت و معنویت را مجروح و خونین نمودند. شورای علمای شیعه افغانستان ضمن تقبیح شدید این جنایت هولناک و ابراز تسلیت برای خانواده‌های شهدای مظلوم و آرزوی شفای عاجل و کامل برای مجروحان این حادثه دردناک و غمبار و آرزوی بهشت برین برای شهدای عالی مقام این حادثه و حوادث مشابه دیگر در سایر مناطق کشور، بار دیگر از مقامات امنیتی حکومت می‌خواهد که به وظایف قانونی شان در جهت تامین امنیت شهروندان و هم میهنان، مخصوصاً مراکز آموزشی، فرهنگی و دینی به طور جدی عمل نمایند.
گفتنی است که مسئولیت حمله خونین شامگاه روز شنبه را در غرب کابل که منجر به کشته شدن دست کم ۲۹ تن و زخم برداشتن ۷۰ تن شد، گروه داعش به دوش گرفته است.
هرچند گروه طالبان در ساعات اولیه هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرد، اما آنچه از پیام‌های مقامات بلندپایه امنیتی بر می‌آید، انگشت اتهام به سوی این گروه نشانه رفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا