آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

واکنش‌ها به درگذشت استاد زریاب، خالق «گنار و آیینه»

سفر ابدی استاد رهنورد زریاب واکنش‌های بی‌شماری در میان مقامات حکومتی، فرهنگیان، دوستان و شهروندان کشور و برخی مقامات کشورهای همسایه برانگیخت. استاد زریاب نویسنده بزرگ کشور خالق ده‌ها اثر ادبی، داستان کوتاه و رمان بود که صبح امروز در کابل درگذشت.


به گزارش خبرگزاری دید، درگذشت استاد رهنورد زریاب واکنش مقامات حکومتی، فرهنگیان و مردم را به دنبال داشته و از او به عنوان «کاخ بلند زبان فارسی»، «ستون استوار زبان فارسی» و «تک‌درخت پر ثمر کاخ فرهنگ» یاد شده است.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در پیامی گفته است که درگذشت استاد زریاب ضایعه جبران ناپذیر در عرصه فرهنگی کشور است.
رییس جمهور افزوده: «روان شاد استاد رهنورد زریاب سال های زیادی از عمر خویش را به عنوان نویسنده، داستان‌نویس و فعال رسانه‌ای، ادبی و فرهنگی کشور سپری کرد و آثار ماندگار از خود بجا گذاشت. مرگ او یک ضایعه بزرگ در عرصه ادب و فرهنگ کشور است».
داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز نسبت به درگذشت استاد زریاب واکنش نشان داده است.
آقای عبدالله در پستی در فیسبوک نوشته: سفر بی‌بازگشت استاد فرزانه و پیر قصه‌گو، ضایعه‌‌ای جبران‌ناپذیر و خلائی پُر ناشدنى برای جامعه ادبی کشور است.
به باور عبدالله، استاد زریاب از داستان‌نویسان شناخته‌شده زبان فارسی در منطقه و جهان بود که ۵۰ سال عمر عزیزش را در راستای بارورسازی و احیای زبان و ادبیات فارسی سرمایه گذاشت.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز در پیوند به درگذشت استاد زریاب با انتشار پستی در صفحه رسمی خود در فیسبوک واکنش نشان داده است.
آقای کرزی نوشته: شادروان استاد رهنورد زریاب سالیان درازی برای رشد و غنامندی ادبیات اصیل افغانستان خدمات بسا ارزنده و درخور ستایشی را انجام داد و ده‌ها اثر ارزشمند از خود به جا گذاشت.
کرزی درگذشت استاد را یک ضایعه بزرگ خوانده است.
در همین حال، طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در پیوند به درگذشت استاد گفته است: «امروز در حقیقت تک درخت پربار و پرثمر از کاخ ادبیات افغانستان به زمین افتاد».
سید مخدوم رهین وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ نیز گفت: «بازمانده‌اش آنچه در عرصه داستان نگاری و ادب اهمیت دارد قابل اقتدای کامل نسل جوان است».
چار گرد قلا گشتم، گلنار و آیینه، درویش پنجم، شورشی که آدمی زادگکان و جان‌ورکان برپا کردند، کاکه شش پر و دختر شاه پریان، سکه‌‌ای که سلیمان یافت از رمان‌ها و شهر طلسم شده، مردی که سایه‌اش ترکش کرد، دزد اسپ، و باران می‌بارید، سگ و تفنگ و مارهای زیر درختان سنجد از مجموعۀ شش جلدی داستان‌های کوتاه رهنورد زریاب است.
رمان «چار گرد قلا گشتم» از اثرهای استاد زریاب در سال ۱۳۹۵هجری خورشیدی در ایران جایزۀ معتبر جلال آل احمد را گرفت.
مجتبی نوروزی معاون رایزن فرهنگی ایران در افغانستان در پیوند به استاد گفت: «استاد زریاب مظهر تمام خوبی‌ها و انسان دوستی‌ها و انسان‌گرایی‌ها و پیوند دهندۀ گذشتگان و حال بود».
با این حال، سفر ابدی استاد زریاب فضای مجازی کشور را نیز پر از عکس و خاطره و پیام تسلیت و مقاله و اندوه ساخت. شهروندان افغانستان به درگذشت او واکنش نشان داده و نبود او را ضایعه بزرگ برای ادبیات و فرهنگ و زبان در کشور خوانده‌اند.
استاد محمد اعظم رهنورد زریاب صبح امروز جمعه (۲۱قوس) در کابل به عمر ۷۶ سالگی درگذشت. او در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در گذر ریکاخانه از توابع شهر قدیم کابل چشم به جهان گشود و تا مقطع لیسانس در دانشگاه کابل و در رشته روزنامه نگاری درس خواند، سپس به بریتانیا رفته و مدرک کارشناسی ارشدش را دانشگاه ویلز جنوبی دریافت کرد. او همسر سپوژمی زریاب نویسنده مطرح کشور بود و سه فرزند دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا