آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌ها به سفر پمپئو؛ همه نگران قطع کمک‌ها هستند

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه(۴ حمل) در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شد. این نخستین سفر مایک پمپئو به کابل پس از آغاز به کار حکومت جدید به رهبری رییس جمهور غنی است. سفر آقای پمپئو به کابل و دیدارش با رهبران سیاسی، واکنش‌های زیادی را نیز در پی داشت.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه(۴ حمل) در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شد. این نخستین سفر مایک پمپئو به کابل پس از آغاز به کار حکومت جدید به رهبری رییس جمهور غنی است. سفر آقای پمپئو به کابل و دیدارش با رهبران سیاسی، واکنش‌های زیادی را نیز در پی داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، پس از دیدار پمپئو با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله و همچنان اعلامیه وزارت خارجه امریکا مبنی بر قطه ۱ میلیارد دالر کمک این کشور به افغانستان، نظرات متفاوتی در مورد سفر و میانجی گری آقای پمپئو مطرح شده است.
بعد از بی نتیجه ماندن دیدار وزیرخارجه امریکا با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله وزارت خارجه امریکا در پیوند به بُن‌بست سیاسی گفت: از این که رهبران افغانستان نمی‌توانند به یک حل و فصل سیاسی دست یابند، عمیقاً متأثر شده و ۱ میلیارد دالر از کمک‌های خود را به افغانستان کاهش می‌دهد.
وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای می‌گوید، ایالات متحده سخت متأسف است که رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله به مایک پمپئو وزیر خارجه اطلاع دادند که نتوانستند برای تشکیل یک دولت فراگیر به توافق برسند.
وزیر خارجه امریکا بعد از دیدار با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله کابل را به مقصد دوحه ترک کرد و در آنجا با ملا برادر دیدار و گفت‌وگو کرد.
با این همه، واکنش‌ها در افغانستان در مورد سفر وزیر خارجه امریکا از صفحات اجتماعی گرفته تا واکنش مشاوران و هواداران رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله خیلی زیاد بود.
شاه حسین مرتضوی مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور فرهنگی در صفحه فیسبوکش در مورد بی نتیجه پایان یافتن گفت‌وگوهای پمپیئو با رییس جمهور و عبدالله نوشته است: « می‌خواهند چه كاری را تكرار كنند؟ ويرانی كابل را؟ ويرانی قصر دارالامان را؟ آوار‌گی مردم را؟ زمينه‌سازی برای مداخلات كشورهای همسايه و منطقه را؟ فروپاشی نظام را؟ آيا به غير از پيام باز گشت به گذشته، كدام پيام برای زندگی و آينده داريد؟»
آقای مرتضوی در پست دیگری نوشته است: « آيا قطع كمک‌ها راه حل است؟ قطع كمک‌ها به حيث يک گزينه اعمال فشار می‌تواند در دستور كار حكومت‌ها قرار داشته باشد، اما سوال اساسی اين است كه قطع كمک‌ها آيا راه حل است يا خود بر مشكلات می‌افزايد؟
آقای مرتضوی در این پست بر ضرورت همکاری در بحران کرونا تاکید کرده و گفته است که با این بحران دیگر از کمک‌های سخاوتمندانه جهان خبر نیست و دولت مردان باید برای خود اتکایی برنامه داشته باشند.
او در ادامه نوشته: اكنون بيش از هروقت ديگر در رابطه به صلح، موضوع سياسی داخلی و مقابله با كرونا ضروت به همكاری جمعی است. افغانستان و همكاران بين‌المللی‌اش تنها با حوصله‌مندی و شكيبايی سياسی می‌توانند بر همه مشكلات فايق شوند.
به باور مرتضوی، مردم پس از چهل سال جنگ، خشونت، خانه بدوشی و مهاجرت اكنون می‌خواهند فصل جديدی از هم‌پذيری سياسی، حاكميت قانون، رفاه و آرامش را تجربه كنند.
این مشاور آقای غنی با اشاره به قطع کمک ۱ میلیارد دالی امریکا تاکید کرده، پس از ١٩ سال وقت آن رسيده است كه دولت مردان افغانستان به منابع داخلی و خود اتكايی اقتصادی فكر بيشتر داشته باشند.همه بايد درک كنيم كه ديگر از آسمان دالر نخواهد باريد. با مشكلات كرونا از كمک‌های سخاوت‌مندانه جهان خبری نخواهد بود.
مشاور رییس جمهور غنی همچنان به عملکرد تیم ثبات و همگرایی اشاره داشته و مسئول قطع کمک امریکا این تیم را دانسته است: « لج بازی‌های سياسی تيم ثبات سبب كاهش كمک‌های امريكا شد، از يک طرف خود را برنده اعلام می‌كند. از طرف ديگر در ملاقات‌ها خواهان ابطال نتايج انتخابات می‌شود!»
در همین حال، فضل احمد معنوی رییس ستاد انتخاباتی دسته ثبات و همگرایی نیز واکنش‌های تندی در پیوند به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وزیر خارجه امریکا با رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله داشته است.
آقای معنوی نوشته است: « تاریخ تکرار می‌شود! آدم‌های لجوج، خود خواه، مستبد و تک محور کشور را به گروگان می‌گیرند و تا سرحد فاجعه پیش می‌روند. اما مردم بیچاره این سرزمین بهای آن را سال‌ها می‌پردازند. وقتی حرص قدرت و عقده‌های حقارت مبنای قضاوت و تصمیم گیری باشد، به نتیجه‌ای دست نمی‌یابیم. به سلامت وطن دعا کنیم».
در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران به این موضوع پرداخته و واکنش‌های زیادی در این مورد داشته‌اند. برخی از رییس جمهور غنی حمایت نموده و برخی دیگر از داکتر عبدالله؛ اما در یک موضوع همه اشتراک دارند- قطع کمک‌های ایالات متحده امریکا به سود هیچ کس نیست.

نویسنده

گزارش از رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا