آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثگزارش

شهر ماتم‌زده بودا؛

واکنش‌ها: حمله بر بامیان هیچ توجیه انسانی ندارد

عصر روز گذشته شهر بودا شاهد دو انفجار خونین بود. در این حمله دست‌کم ۱۵ تن جان باخته و ۶۰ تن دیگر مجروح گردیدند. این حمله با واکنش‌های شدید روبه‌رو شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس‌جمهور محمداشرف غنی ضمن تقبیح این حمله تروریستی گفته است: طالبان و سایر گروه های تروریستی متاسفانه در این اواخر با تشدید خشونت در نقاط مختلف کشور، افراد ملکی را هدف قرار می‌دهند و تاسیسات عام‌المنفعه را آسیب می‌رسانند.

شورای عالی مصالحه ملی نیز بانشر اعلامیه‌ای حمله انفجاری در ولایت بامیان را محکوم کرده و آن را ناروا، ظالمانه و ضدبشری خوانده است: این حمله تروریستی، ناروا، ظالمانه و ضد بشری را با شدیدترین کلمات محکوم می‌کنیم. حمله به غیرنظامیان بی‌گناه، شامل کارگران و زحمت‌کشان روی جاده جنایت جنگی است و هیچ توجیه انسانی، اخلاقی و اسلامی ندارد.
همچنان شورای عالی مصالحه ملی بامیان را قلب افغانستان خوانده و مظهر آرامش، صلح و آشتی در کشور: حمله به بامیان، حمله به قلب افغانستان و حمله به صلح و ثبات کشور است. ولایت بامیان در قلب کشور، مظهر آرامش، صلح و آشتی در کشور بوده است.
حامد کرزی رییس ‌جمهور پیشین کشور نیز این حمله را تقبیح نموده و آن را دسیسه علیه صلح و آرامش مردم افغاستان خوانده است.

آقای کرزی از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است به منظور ختم جنگ و خون‌ریزی در کشور تلاش‌های‌شان را برای کامیابی پروسه صلح سرعت بخشیده و باهم برای تأمین صلح پایدار در کشور کار کنند.
سرور دانش معاون دوم رییس‌ جمهور این حمله را تلاش ناکام گروه‌های تروریستی در جهت گسترش دامنه خشونت‌ و ترس در کشور خوانده است: حمله تروریستی در شهر بامیان، تلاش ناکام دشمن و گروه های تروریستی در جهت گسترش دامنه جغرافیای خشونت و ترس در کشور است.
آقای دانش گفته است که گروه‌های بدنام تروریستی با چنین حملاتی نمی‌توانند چهره روشن بامیان را مکدر سازند: بامیان و مردم نیک سرشت آن در مدنیت، همدیگر پذیری و اخوت و همدلی شهره آفاق است و گروه‌های بدنام تروریستی اگر خواسته باشند با اعمال سیاه و‌ ننگین خود چهره پاک و روشن بامیان را مکدر سازند سخت در اشتباه هستند.
رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی حمله به بامیان را زنگ خطر برای تمام افغانستان خوانده است: فراموش نکنیم که انفجار امروز (دیروز) در بامیان زنگ خطر جدی برای تمام افغانستان شده می‌تواند و باید به این مسئله جدی‌تر و مهم‌تر پرداخت.
آقای نبیل خاطرنشان کرده است: باید همهٔ ما هوشيار باشيم که توطئه‌های بس بزرگى را برای جنگ‌وصلح افغانستان ريخته اند. اين‌بار هيولاى عظيم‌تر غرور پنج‌هزار سالهٔ افغانستان را در پاهاى بوداى زخمى که تاکنون، با افتخار و به پاى خود ايستاده، دفن خواهند كرد.
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ضمن محکوم کردن این حمله آن را از مصداق‌‌های بارز جنایت علیه بشریت خوانده است: اينجانب ضمن اينكه اين جنايت فجيع در حق مردم بی‌دفاع را كه از مصاديق بارز جنايت عليه بشريت به حساب می‌آيد، شديداً محكوم می‌نمايم، مصايب وارده را به فاميل‌هاى محترم شهيدان و مجروحان و تمام اقوام بستگان آن عزيزان تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال براى شهداى اين حادثه اسفبار مغفرت و براى مجروحان شفاى عاجل وكامل وبراى باز ماندگان صبر جميل و اجر جزيل استدعاء مي‌نمايم.
سیدعلی‌رضا محمودی رییس مجمع ملی مردم افغانستان ضمن غم‌شریکی با مردم بامیان این حمله را محکوم کرده و گفته است: امن‌ترین ولایت کشور امشب پردرد و اندوه‌گین است. حمله به بامیان، دشمنی آشکار با همدیگرپذیری و انسانیت است. بامیان نماد برادری و برابری مردم افغانستان است.
آقای محمودی این حمله را در تناقض با تلاش‌های صلح خوانده و گفته است: با جنگ و خون‌ریزی اگر صلح برقرار می‌شد، امروز افغانستان امن‌ترین کشور جهان بود. صلح با ریختاندن خون مردم به دست نمی‌آید، با ایجاد ترس و وحشت به وجود نمی‌آید، صلح با همدیگرپذیری و خلق امید در جامعه به وجود می‌آید.
محمدکریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز این حمله را زنگ خطر بزرگی برای امنیت کشور خوانده است: این اولین‌بار است که در شهر بامیان حمله تروریستی از سوی دشمنان صلح و امنیت انجام یافته است. لذا گسترش یافتن حملات این چنینی و کشاندن پای ناامنی‌ها در ساحاتی که سال‌ها در امنیت و آرامی به سر برده، زنگ خطر بزرگی علیه امنیت ملی کشور شمرده می‌شود.
آقای خلیلی این حمله را جنایت علیه بشریت خوانده است: انفجار امروز که در میان مردم غیرنظامی در شهر بامیان، انجام یافته و طی آن ده‌ها تن از شهروندان این ولایت شهید و مجروح گردیده، یک جنایت ضد بشری است.
تاهنوز هیچ گروهی مسئولیت این رویداد تروریستی را به عهده نگرفته است.

دفتر مطبوعاتی والی بامیان اعلام کرده که دو تن از عاملان این انفجارها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
بامیان از امن‌ترین ولایت‌های کشور در دو دهه پسین به شمار می‌رود. وقوع حملات تروریستی و انفجارها در این ولایت بی‌پشینه بوده است. برای همین، شمار زیادی از سیاست‌ورزان و تحلیلگران این حمله را زنگ خطر برای تمام افغانستان خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا