آخرین اخباراجتماعافغانستان

واکنش‌ها در پیوند به برگزاری جشنواره دمبوره در ولایت بامیان

در حالی که تنها یک روز به برگزاری جشنواره دمبوره باقی مانده است، اما برگزاری این جشنواره با واکنش‌های تند شورای علما و شماری از شهروندان ولایت بامیان مواجه شده است.

جشن وراه دمبوره بامیان

به گزارش خبرگزاری دید، قرار است فردا جمعه، جشنواره‌ای زیر نام “جشنواره دمبوره” در مرکز ولایت بامیان برگزار شود اما برگزاری چنین جشنواره‌ای واکنش‌های تندی را به همراه داشته است.
شورای علمای بامیان، با نشر اعلامیه‌ای، برگزاری جشنواره دمبوره را در ولایت بامیان حرام اعلام کرده و آن را خلاف شئونات اسلامی خواندند.
سید نصرالله واعظی، رییس شورای علمای شیعه بامیان به خبرگزاری دید می‌گوید: این مراسم‌ها همه ساله به بهانه‌های مختلف از سوی یک عده افراد فاسد راه‌انداری می‌شود که خلاف مولفه‌های اسلامی است.

ولایت بامیان

وی افزود، تعدادی از افراد فاسد همه ساله افراد بدنام چون آریانا سعید، صفدر توکلی و… را دعوت کرده و با برپایی چنین مراسم‌هایی مردم را به سوی مطلق‌العنانی و آزادی بدون قید و شرط سوق می‌دهند.
محمد سجاد محسنی، معاون شورای علمای شیعه بامیان می‌گویند: در جشنواره‌هایی که از وسایل موسیقی حرام و طرپ‌انگیز استفاده شود، برخلاف شئونات و ارزش‌های دینی بوده و مراجع تقلید استفاده از آلات موسیقی را حرام دانسته‌اند.
با این حال، فعالان مدنی در بامیان، در واکنش به اعلامیه شورای علمای این ولایت، می‌گویند که عالمان دین حق و صلاحیت تحریم این جشنواره را نداشته و نواختن دمبوره یکی از هنرهای بومی در هزاره‌جات است.
محمد حسین، یکی از فرهنگیان در بامیان می‌گوید: دمبوره بخشی از فرهنگ مردم مناطق هزاره‌جات بوده که از سال‌های دور در مناطق مرکزی رواج است و نیاکان هزاره‌ها از این آله موسیقی استفاده کرده‌اند.
علی آقا امیری، یکی دیگر از این فرهنگیان به خبرگزاری دید، می‌گوید: برگزاری چنین مراسم‌هایی از طرف یک تعداد افراد خاص که در صدد برپایی تفکرات سکولاریستی‌شان هستند صورت می‌گیرد و آنان در صدد کم‌رنگ ساختن اعتقادات مردم هستند.
در همین حال شماری از رسانه‌ها، مخالفت‌ها جهت برگزاری این مراسم را رنگ و بوی سیاسی داده و دلیل مخالفت‌ها جهت برگزاری این مراسم را به گروه‌های سیاسی ربط می‌دهند.
سایت هشدار در گزارشی منتشر کرده است:” آن‌چه که در شبکه‌های اجتماعی به نشر می‌رسد و در موضع‌گیری‌های مخالفان این جشنواره دیده می‌شود، دلیل این مخالفت‌ها بیشتر این است که در همین ایام، قرار است سالگرد وفات سید حسین انوری در کابل برگزار شود.”
صدای امریکا، به نقل از ریاست ارشاد، حج و اوقاف نوشته است: اداره ارشاد، حج و اوقاف بامیان به عنوان یک نهاد دینی از برگزاری این جشنواره حمایت کرده و آن را برنامه‌ی مدنی و اجتماعی خوانده است. به گفته مسئولان این اداره، برگزاری این جشنواره هیچ تناقضی با احکام اسلامی ندارد.
اما اداره حج و اوقاف این ادعای صدای امریکا را مبنی بر این که با نماینده این اداره مصاحبه شده باشد را رد کرده می‌گویند: آن‌چه را که آقای نصرالله بلاغی گفته، دیدگاه شخصی وی است.
این در حالی‌ست که قرار است فردا، جشنواره‌ی زیر نام “جشنواره دمبوره” در مرکز ولایت بامیان به مدت ۲ روز برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا