آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌‌های ملی و بین‌المللی در پیوند به حمله خونین شامگاه گذشته در کابل

حمله تروریستی به مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام(ص) در هوتل اورانوس در شهر کابل که منجر به کشتن شدن دست کم ۵۰ نفر و زخمی شدن ۸۸ نفر شد، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را به همراه داشت.


حمله تروریستی به مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام(ص) در هوتل اورانوس در شهر کابل که منجر به کشتن شدن دست کم ۵۰ نفر و زخمی شدن ۸۸ نفر شد، واکنش‌های ملی و بین‌المللی را به همراه داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، یک مهاجم انتحاری خودش را شام (سه‌شنبه ۲۹ عقرب) در میان مردمی که برای تجلیل از میلاد پیامبر اسلام(ص) در هوتل اورانوس جمع شده بودند، منفجر کرد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۵۰ تن و مجروح‌شدن ۸۸ نفر دیگر شد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور لحظاتی پس از این حمله تروریستی در بیانیه‌‌ای آن را محکوم کرد و گفت که دشمنان اسلام دست به جنایت نابخشودنی زدند و علمای دین و شمار دیگری از هموطنان ما را شهید و زخمی کردند.


آقای غنی ضمن محکوم نمودن شدید این عمل جنایت‌کارانه و ضد اسلامی، گفت که حمله تروریستی بالای محفل تجلیل از میلادالنبی و اندیشه‌های پیامبر بزرگ اسلام که پیام صلح و رحمت را به همراه داشت، دشمنی با ارزش‌های اسلامی و راه و رسم نبی کریم را نشان می‌دهد.
وی افزود که تروریستان وحشی با انجام این گونه اعمال جنایت‌کارانه یکبار دیگر خلاف دستورات آن حضرت(ص) عمل کردند و خون مسلمانان بی‌گناه را ریختند.
ارگ همچنان امروز چهارشنبه (۳۰ عقرب) را ماتم ملی در کشور اعلام کرده است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز که هم اکنون در نشستی در پاریس به سر می‌برد، این حمله را محکوم کرده است.
در بیانیه داکتر عبدالله آمده که تروریستان بدصفت که زیر نام دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی، دست به‌ کشتار و قتل عام غیرنظامیان می‌زنند، با حمله بر مراسم مذهبی و قتل عام علما و روحانیون کشور، باردیگر دشمنی و خصومت‌شان را با دین مقدس اسلام، علمای کرام و مسلمانان بی‌گناه ثابت کردند و نشان دادند که هیچ‌گونه پیوند با ارزش‌های اسلامی و دینی ندارند.
وی تاکید کرده که آن‌هایی‌که چنین حملات وحشیانه و ضدبشری را سازمان‌دهی و اجرا می‌کنند، باید بدانند که هرگز مورد عفو و بخشش قرار نخواهند گرفت.
ایتلاف ملی بزرگ نیز در پیامی در واکنش به این حمله تروریستی با مردم ابراز همدردی کرده است.
در بیانیه ایتلاف آمده:« ایتلاف بزرگ ملی افغانستان ضمن وحشیانه خواندن این رویداد تروریستی آن را به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و به مسببین آن تنفر و انزجار خویش را ابراز می‌دارد.»
ایتلاف تاکید کرده: این اولین باری نیست که به دلیل ضعف سکتور امنیتی چنین وقایع دلخراش در گوشه گوشه‌های میهن عزیز ما روی داده باشد.
در بیانیه آمده که ایتلاف ملی بزرگ یکبار از رهبری حکومت وحدت ملی تقاضا می‌نماید تا حفظ جان و مال مردم را در صدر برنامه‌های شان جای داده و نگذارند مردم افغانستان قربانی سیاست نادرست و آماج برنامه‌های تروریستی قرار داشته باشند.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز گفته که دشمنان مردم افغانستان با این عمل ضد انسانی و غیراسلامی خود نشان دادند که هیچ احترامی به ارزش‌های دینی و اسلامی و سنت پیامبر گرامی اسلام نداشته و برای رسیدن به اهداف شوم خود هر از گاهی حادثه می‌آفرینند.
آقای دانش گفته که این می‌رساند که دشمنان مردم افغانستان به تمام قواعد و ارزش‌های اسلامی و انسانی پشت پا زده و با وحشی‌گری و درنده‌خویی فقط به کشتار و ارتکاب جنایات ضدبشری رو آورده‌اند.
وی تاکید کرده که این امر مسئولیت حکومت و نیروهای امنیتی را بیشتر و ضرورت همیاری و همکاری بین مردم و حکومت را به مراتب بیشتر کرده است.
معاون دوم ریاست جمهوری تاکید کرده که حادثه خونین شام سه شنبه در کابل از علما و متولیان امور دینی کشور نیز می‌طلبد که در زمینه شناساندن چهره‌ زشت دشمن به مردم مسلمان افغانستان و شهروندان کشور که عمدتاً با استفاده از نام دین خشونت می‌آفرینند، بیش از هر زمان دیگر همت گمارند.
شورای علمای شیعه افغانستان نیز در بیانیه‌ای، این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده و گفته است: «جاى شک نيست كه اين عمل وحشيانه از جانب كسانى صورت گرفته كه تفكر سلفى دارند و تجليل از درگذشتگان را هر چند پيامبر اسلام هم باشد، شرک مى‌دانند. گويا بيشترين شهداى اين حادثه هولناک از علماى دين و پويندگان طريق شريعت اسلام مى‌باشند.»
شمار دیگر از نهادهای ملی و شخصیت‌های سیاسی نیز این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده و آن را وحشیانه خوانده‌اند.
حامد کرزی رییس‌ جمهور پیشین کشور و تنی چند از شخصیت‌های مطرح حمله تروریستی شامگاه گذشته کابل را محکوم کردند.
وزارت داخله نیز طی بیانیه‌ای گفته تروریستان کور دل، شامگاه سه‌شنبه با انجام حمله تروریستی بالای مراسم تجلیل از میلادالنبی در هوتل اورانوس شهر کابل که در آن علمای کرام حضور یافته بودند، دست به جنایت نابخشودنی زدند.

وزارت امور داخله ضمن محکوم نمودن این عمل جنایت‌کارانه و ضد اسلامی، هدف قراردادن تجمع علمای دین را جنایت در برابر اسلام و بشریت دانسته، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به خانواده‌های قربانیان این رویداد المناک ابراز می‌کند.
‏سفارت بریتانیا و امریکا در کابل نیز حمله تروریستی به مراسم تجلیل از میلادالنبی را محکوم کردند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به مراسم تجلیل از میلاد پیامبر اسلام(ص) را محکوم کرد.


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حادثه تروریستی شب گذشته را در کابل که باعث کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن از مردم، علما و روحانیون شد؛ به شدت محکوم و ضمن تسلیت به دولت و ملت افغانستان با خانواده قربانیان این جنایت شوم و نابخشودنی ابراز همدردی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه این حمله هولناک و نکبت‌بار تروریستی در ایام میلاد پیامبر رحمت و شفقت انجام و باعث شهادت چندین تن از علمای اهل سنت شد، افزود: دست‌های پنهان این عملیات تروریستی ناجوانمردانه هدفی جز دامن زدن به فتنه قومی، فرقه‌ای و مذهبی نداشته‌اند.
شام روز گذشته در اثر حمله خونین بر همایش گرامی داشت از میلاد پیامبر اسلام در کابل، دست کم ۵۰ نفر کشته شده و بیش از ۸۰ تن دیگر زخ برداشت.

 

رسول شهزادـ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا