آخرین اخبارافغانستانسیاست

واکنش تند سفارت روسیه علیه اظهارات کاردار سفارت امریکا در مورد شوروی سابق

سفارت روسیه در کابل با ارسال خبرنامه‌ای به خبرگزاری دید، علیه اظهارات راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل در مورد اتحاد شوروی سابق واکنش تند نشان داده و آن را غیر مسئولانه خوانده است.

سفارت روسیه در کابل با ارسال خبرنامه‌ای به خبرگزاری دید، علیه اظهارات راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل در مورد اتحاد شوروی سابق واکنش تند نشان داده و آن را غیر مسئولانه خوانده است.
در این خبرنامه سفارت روسیه که امروز جمعه(۲ حوت) منتشر شده، آمده است: اظهارات شارژدافِر سفارت ایالات متحده مبنی بر این که واشنگتن و متحدین آن هنگام خروج نیروهای خود از افغانستان این کشور را رها نخواهند کرد،«طوری که این کار را اتحاد شوروی ۳۰ سال پیش انجام داده بود»، توجه ما را به خود جلب کرده است.
سفارت روسیه گفته: چنین قضاوت‌ها از طرف همکاران غربی با تأسف یک بار دیگر از نادانی و یا عدم تمایل آن‌ها به دانستن حقایق تاریخی پرده بر می‌دارد.
در این خبرنامه به تعهدات و پروژه‌هایی که اتحاد شوروی پس از ترک افغانستان با این کشور داشت اشاره شده و افزوده است: بنابر این، مهم می‌دانیم بیاد همکاران بیاوریم که اتحاد شوروی پس از ترک افغانستان، بیشتر از ۱۳۰ تصدی و پروژه بزرگ را در این کشور گذاشته است که بسیاری از آن‌ها همین اکنون اساس حیات اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند. استراتژی کمک‌های بیشتر اقتصادی به افغانستان مشخص گردیده بود که عقد پروگرام دراز مدت همکاری‌های اقتصادی، تخنیکی و تجارتی الی سال ۲۰۰۰ میلادی و همچنان امضای پروتکل در مورد ادامه پذیرش ۱۵۰۰ نفر اتباع افغانستان در هرسال برای تحصیل در موسسات تحصیلات عالی و تخنیکم‌های اتحاد شوروی طی سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۹۳ میلادی از موارد مهم این کمک‌ها بود.
همچنان سفارت روسیه تاکید که در خلال پس از خروج شوروی از افغانستان، تجهیز و تمویل نیروهای مسلح افغانستان نیز ادامه داشت. قطعات اتحاد شوروی پس از بیرون شدن از افغانستان، دیپوهای مملو از تسلیحات، وسایط محاربوی و روغنیات را در اختیار همکاران افغان خود گذاشته بودند. در نتیجه این کمک‌ها بود که حکومت نجیب‌الله در جریان ۳ سال توانست امنیت کشور را موفقانه تأمین کند. قوت‌های مسلح افغانستان به حق از قویترین نیروها در منطقه حساب می‌شد. در حالی که در جریان کاهش در تعداد نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایالات متحده امریکا تسلیحات و تخنیک نظامی خود را از افغانستان بیرون کرد.
باین ترتیب، اتحاد شوروی با ترک افغانستان، تمام مقدمات و پیش‌شرط‌ها را برای شکوفایی بیشتر اقتصادی و نظامی – سیاسی افغانستان فراهم ساخته بود که فقط اختلافات نظامی بعدی در کشور که از بیرون حمایت می‌شد، راستی نه بدون کمک و همکاری ایالات متحده امریکا، مانع تحقق این شکوفایی گردید.
خبرنامه افزود: برای همکاران امریکایی لازم است تا با اقدامات واقعی در راستای خیر و رفاه جمهوری اسلامی افغانستان، حیثیت خود را بالا ببرند، نه با تلاش‌های بی‌مفهوم، به تحقیر نقش سایر کشور ها بپردازند. ارزیابی از حضور نظامی ایالات متحده امریکا توسط خود مردم افغانستان صورت خواهد گرفت و فقط آینده ثابت خواهد که مرحله تاریخی موجود چه چیز را در واقعیت برای افغان‌های عادی به میراث گذاشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا