آخرین اخباراسلایدشوایرانجهانسیاست

واکنش مسکو و تهران در برابر حمله امریکا به سوریه

پس از حمله موشکی امریکا و متحدانش در بامداد امروز به اهدافی در سوریه تهران و مسکو به این حملات واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نخستین واکنش رسمی دولت این کشور به حمله بامداد امروز( شنبه) امریکا به سوریه، در بیانیه‌ای نوشت:«این اقدام درست زمانی انجام شد که سوریه، شانسی برای آینده صلح‌آمیز به دست آورده بود.»
وی با محکوم کردن این حمله افزود: امریکا، انگلیس و فرانسه در شرایطی دمشق را هدف حمله قرار دادند که سوریه در حال بازگشت به زندگی صلح‌آمیز بود.
زاخارووا با اشاره به توییت هفته گذشته «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا که موشک‌های امریکا را «زیبا» و «هوشمند» خوانده بود، ادامه داد: «مردم سوریه نخست با بهار عربی مواجه شدند، سپس داعش و اکنون موشک‌های «هوشمند» امریکا.»
وی همچنین به انتقاد از رسانه‌های امریکایی و اروپایی پرداخت و گفت: حمله امریکا به سوریه، برمبنای اطلاعات، عکس‌ها و ویدیوهایی صورت گرفته که با منابع نامشخص در فضای مجازی منتشر شده بود.
در همین حال، وزارت امور خارجه ایران حملات موشکی امریکا و متحدانش را به خاک سوریه به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد.
وزارت خارجه ایران نیز طی بیانیه‌ای گفته که این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین‌المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.
در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است:« بی‌شک امریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچ‌گونه سند و مدرک اثبات شده‌ و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح‌های شیمیایی، علیه سوریه اقدام نظامی کرده‌اند و خود را در جایگاه قاضی و پولیس جهانی فرض کرده‌اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخ‌گوی پیامدهای آن باشند. شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی امریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه به خوبی نشان می‌دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست‌ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست‌ها و حمایت از آن‌ها است.»
ایران تصریح کرده است که «تجاوز نظامی» اخیر امریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت اسراییل که طی هفته‌های اخیر هزاران تن از مردم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار ديگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.
واکنش ایران و روسیه در حالی در برابر حملات موشکی امریکا به سوریه صورت می‌گیرد که هم‌اکنون مسکو و کشورهای غربی در حال جنگ سرد دیپلماتیک به سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا