آخرین اخبارافغانستانگزارش

آگاهان امور:

واگذاری مناطقی به طالبان، باعث تضعیف روحیه نظامیان می‌شود

درست است که صلح و پایان جنگ اولویت مردم و حکومت افغانستان است اما، نباید این خواست به هر قیمتی به دست آید.



جنگ افغانستان اکنون به بُن‌بست نظامی رسیده است. هیچ کدام از طرف‌های درگیر در این نبرد شانس پیروزی ندارد و روی این علت تمایل دارند جنگ چندین ساله افغانستان را از در گفت‌وگوهای صلح به آشتی ملی مبدل کند.
در یک سال اخیر حکومت افغانستان، جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده امریکا تلاش‌هایی به منظور مذاکره و صلح با طالبان که منجر به برقراری صلح در کشور شود، انجام داده‌اند که تاهنوز نتایج مطلوب و امیدوارکننده برای مردم نداشته است.
به تازه‌گی امریکایی‌ها با برخی از مقامات ارشد طالبان در قطر در خصوص جنگ افغانستان باهم گفت‌وگو کردند.
روز گذشته، روزنامه نیوریارک‌تایمز در مطلبی نوشته است که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا تصمیم دارد مناطق دور دست را به گروه طلبان واگذار کند.
دست کم شش ماه قبل، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز گفته بود که مناطقی در افغانستان به طالبان واگذار شود و تاکید کرده بود اگر این طرح عملی شود، بخشی از ناامنی‌ها در کشور کاهش خواهد یافت.
محمد رادمنش سخنگوی وزارت دفاع گفته، با بیرون کردن ارتش از مناطق غیر ضروری نیروهای محلی جای آن را گرفته است.
وقتی چندی پیش، رسانه‌ها گزارش کردند که امریکا تصمیم دارد با طالبان مذاکره کند، به شمول ریاست جمهوری، شماری از احزاب سیاسی تاکید کردند که مدیریت مذاکره با طلبان را باید حکومت افغانستان داشته باشد.
در واکنش به این که قرار است امریکا مناطقی از خاک افغانستان را در اختیار گروه طالبان قرار دهد، شماری از آگاهان سیاسی به این باورند که تسلیمی بخش‌هایی از کشور به طالبان، به این گروه روحیه بیشتری خواهد بخشید.
عباس نقاوت استاد دانشگاه بلخ می‌گوید، امریکایی‌ها در نبرد افغانستان شکست خورده‌اند ولی شکست شان را قبول نمی‌کنند.
رجب ابراهیمی از آگاهان سیاسی در صحبت با خبرگزاری دید، می‌گوید انتظار می‌رفت با راهبرد تازه امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، شرایط اندکی تغییر کند که نکرد.
او خاطر نشان می‌سازد، در صورتی که خواست ترامپ تحقق پیدا کند، طالبان با تسلط داشتن روی مناطقی می‌تواند دیگر بخش‌های کشور را سخت تهدید کند.
در همین حال، ویس ابراهیمی کارشناس مسایل امنیتی با انتقاد از حکومت افغانستان، بیان می‌دارد که نباید امریکا در غایب حکومت با مخالفان مسلح دولت داخل مذاکره شود.
وی تصریح می‌کند ممکن است واشنگتن امیتازاتی در ارتباط به صلح با طالبان به این گروه بدهد که برای مردم افغانستان قابل قبول نباشد.
نامبرده می‌افزاید، درست است که صلح و پایان جنگ اولویت مردم و حکومت افغانستان است اما، نباید این خواست به هر قیمتی به دست آید.
با این همه، هر چند روند مذاکره با طلبان شدت گرفته است، اما هنوز روشن نیست که چه زمانی جنگ جاری پایان خواهد یافت.
فرامرز دولت‌آبادی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا