آخرین اخبارجهانحقوق بشرسیاست

وزارت خارجه روسیه:

اعلامیه مایک پمپئو در تقابل با تعقیب عدلی جنایات نظامیان امریکایی در افغانستان مایه تاسف است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به وضعیت افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و تلفات ملکی در این کشور گفته است که روسیه ضمن تاکید بر مبارزه جدی علیه مواد مخدر، خواستار جلوگیری از تلفات ملکی و دقت در این خصوص می‌باشد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نسبت به وضعیت افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و تلفات ملکی در این کشور گفته است که روسیه ضمن تاکید بر مبارزه جدی علیه مواد مخدر، خواستار جلوگیری از تلفات ملکی و دقت در این خصوص می‌باشد.
سفارت روسیه در کابل با ارسال خبرنامه‌ای به خبرگزاری دید، از قول ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه آن کشور نگاشته است: گزارش مشترک مأموریت سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان و اداره کمیساریای عالی این سازمان در امور حقوق بشر توجه ما را به خود جلب کرده است که در آن از تعداد قابل ملاحظه آسیب دیدگان در بین باشندگان غیرنظامی در نتیجه بمباردمان هوایی قوای هوایی امریکا بر لابراتوارهای مواد مخدر در افغانستان در ۵ ماه می سال روان میلادی خبر داده شده است.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده: ضمن اذعان به اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر، با این حال معتقدیم که مقابله در برابر این شر نباید با قیمت جان شهروندان بیگناه به پیش برده شود. به باور خانم زاخاروا، چنین اقدامات واکنش‌های منفی را در جامعه افغانستان در پی داشته و از نقطه نظر حقوق بین‌المللی انسانی غیر قابل قبول می‌باشد.
وزارت خارجه روسیه افزوده: از واشنگتن می‌خواهیم تا به تحقیقات دقیق در رابطه افراد سهیم در موضوع قتل باشندگان غیرنظامی پرداخته، متهمین را مجازات کرده و همچنان تدابیر جامع را به منظور اجتناب از تلفات در بین مردم ملکی افغانستان هنگام اجرای عملیات‌های مشابه در آینده روی دست بگیرد.
معافیت از مجازات برای نظامیان امریکایی(کاپیتولاسیون)
وزارت خارجه روسیه همچنان نسبت به اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا موضع گرفته و افزوده که این نوع اعلامیه‌ها مایه تاسف است.
زاخاروا: اعلامیه اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در این کونتکست نیز مایه تأسف است. این مسئول سیاست خارجی امریکا در اعلامیه خود تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی را برای از سرگیری تعقیب عدلی آن نظامیان امریکایی بی معنی خوانده است که در جریان جنگ در افغانستان علیه مردم بیگناه این کشور مرتکب جنایت شده‌اند. فکر می‌کنیم که احساس بدون مجازات ماندن که موجب تشویق اعلامیه‌های از این نوع گردیده نه تنها به حفظ مبانی حقوق بین‌المللی انسانی کمک نکرده، بلکه می‌تواند به افزایش رقم قربانیان در جنگ‌ها نیز منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا