آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

وزارت دولت در امور صلح؛ روند آشفته صلح و ادارات موازی

یکی از اسباب عدم شکل‌گیری اجماع ملی در روند صلح، به یقین کامل می‌توان گفت که ایجاد و موجودیت چنین نهادهای موازی در چارچوب دولت است.

در روز پایان لویه جرگه مشورتی صلح فیصله شد تا وزارت دولت در امور صلح ایجاد شود. این وزارت چندی پیش با فرمان محمد اشرف غنی آغاز به کار کرد و رهبری آن نیز به دوش سلام رحیمی رییس پیشین دفتر آقای غنی قرار گرفت. دست کم یک ماه از فعالیت چنین وزارتی در امور صلح می‌گذرد، اما دیده می‌شود که این نهاد کار خاصی برای صلح انجام نداده است. روشن هم نیست که مسئولیت وزارت دولت در امور صلح چیست و این نهاد در راستای روند مذاکرات و نشست‌های صلح چه باید بکند. این در حالی است که شورای عالی صلح نیز وجود دارد.
گفت‌وگوهای صلح به مراحل حساس خود رسیده است. گفته می‌شود تا یک ماه دیگر گفت‌وگوهای میان‌افغانی آغاز خواهد شد. هر چند وزارت دولت در امور صلح شکل گرفته است اما، دیده می‌شود که در افغانستان اجماع سیاسی برای صلح وجود ندارد. ریاست جمهوری و احزاب سیاسی هر کدام برای صلح نشست‌ها و تلاش‌های جداگانه خود شان را دارند. روز چهار شنبه، شماری از چهره‌های سیاسی در خانه حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور گرد هم جمع شده بودند. در صفحه رسمی عطامحمد نور آمده است که این نشست به منظور اجماع سازی برای صلح برگزار شده است. ایجاد این گونه آدرس‌ها برای صلح چه سودی دارد، وقتی اجماعی برای صلح وجود ندارد و تلاش‌های پراکنده صورت می‌گیرد. پیش از شکل‌گیری چنین نهادی، اعتراضات در این زمینه وجود داشت. به نظر می‌رسد که وزارت دولت در امور صلح برنامه‌های محمد اشرف غنی را پیرامون صلح دنبال و عملی می‌نماید. آقای غنی چنانچه بارها گفته نمی‌خواهد احزاب سیاسی شامل گفت‌وگوهای صلح باشد و با نمایندگان طالبان داخل مذاکره شود. چندی پیش او گفت که در پروسه صلح باید صلاحیت‌ها مشخص و تعریف شود.
صلح از مباحث ملی جمهوری اسلامی افغانستان است. درست نیست که نیروهای سیاسی به شمول ریاست جمهوری آجندای جداگانه داشته باشند. ادامه این وضعیت همه را ضربه خواهد زد. وزارت دولت در امور صلح اگر آدرس شخص آقای غنی نیست پس باید، گامی برای اجماع سازی بردارد. آقای غنی باید به گونه روشن توضیح دهد که وظایف و مسئولیت‌های وزارت دولت در امور صلح چیست؟ اخیراً غنی فرمان تاسیس « دارالافتا» را داد. باید روشن شود که چرا به مصداق مثل معروف« در خانه نان نیست در بام ۹ تا تنور»، اجماعی در روند صلح شکل نمی‌گیرد ولی نهادهای صلح یکی پس از دیگری ایجاد می‌شود. اگر وظیفه شورای عالی صلح، پیگیری مذاکرات و ایجاد کانال‌های تامین صلح است، پس وزارت دولت در امور صلح چه صیغه‌ای می‌تواند باشد. اگر وظیفه وزارت دولت در امور صلح همان موضوع است، پس چرا شورای عالی صلح وجود دارد.
یکی از اسباب عدم شکل‌گیری اجماع ملی در روند صلح، به یقین کامل می‌توان گفت که ایجاد و موجودیت چنین نهادهای موازی در چارچوب دولت است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا