آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

وزارت زراعت: بیش از چهار هزار آب‌ریز در چند ولایت ساخته می‌شود

وزارت زراعت آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که که امسال، چهارهزار و هفت آب‌ریزه در چند ولایت ساخته خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری دید: وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز شنبه (۲۶ سرطان) اعلام کرده است که امسال، چهارهزار و هفت آب‌ریزه در چند ولایت کشور، می‌سازد. این وزارت می گوید که ساخت این آب ریزه ها در افزایش سطح آب های زیرزمینی موثر است.
این وزارت می‌گوید که این آب‎ریزه‌های کوچک آبیاری در ولایت‌های کندز، قندهار، کنر، ننگرهار، پروان، کاپیسا، بغلان و تخار ساخته می‌شود و کار ساخت آن‌ها ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.
ساخت آب‌ریزه‌ در افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، صرفه‌جویی در مصرف آب‌وخاک، کاهش آلودگی هوا و احیای جنگلات طبیعی و گیاهان دارویی نقش گسترده‌ای دارد.
این وزارت همچنین گفته که در جریان امسال، در ۴۵ جریب زمین در ولایت‌های لوگر، کنر، خوست، ننگرهار، لغمان و میدان‌وردک سیستم آبیاری قطره‌ای نصب می‌شود.
آبیاری قطره‌ای نوعی از سیستم‌های آبیاری موضعی یا میکرو است که در آن، آب را با فشار کم از روزنه‌ یا وسیله‌ای به نام قطره‌چکان به ریشه گیاهان می‌رساند. در این روش آب به آهسته‌گی به ریشه گیاه می‌رسد و موجب صرفه‌جویی و افزایش بازدهی آبیاری می‌گردد.
وزارت زراعت همچنین گفته که به منظور مدیریت بهتر آب و حفظ زمین‌های حاصل‌خیز یک‌هزار و دوصد متر دیوار استنادی و کانال در ولایت ننگرهار و جوزجان اعمار و بازسازی می‌شود که کار اعمار و بازسازی این دیوارهای استنادی ۴۵ درصد پیش‌رفت داشته است.
هم‌چنین امسال ۸۵ ساختمان گبیونی در ولایت‌های قندهار، بامیان، پکتیا، کاپیسا، سمنگان و جوزجان ساخته می‌شود که کار ساخت و ساز آن ۳۵ درصد تکمیل شده است.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته که برای بلند بردن سطح تولیدات محصولات زراعتی و باغداری از لحاظ کمی و کیفی در سطح کشور شبکه‌های آبیاری، کانال‌های فرعی آبیاری، آب‌ریزه‌ها، ذخیره‌های آبیاری، سیستم قطره‌ای آبیاری، ساختمان گبیونی و دیوارهای استنادی را احداث، احیا و بازسازی می‌‌‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا