آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

وضعیت امنیتی شمال کشور نگران کننده ‌است

پیشنهاد می‌گردد تا (آقایان) به‌جای این‌که فرصت را از دست بدهند و وقت شان را به‌ ناحق در جستجوی لانه‌ دشمن که اتفاقاً، آدرس آن‌هم مشخص است، به هدر بدهند، همت کنند و دشمنان آرامش مردم افغانستان‌ را در فاریاب، جوزجان، سرپل، بغلان (که‌همین اکنون هم در آن جنگ‌ جریان دارد) و بلخ، هدف قرار دهند.

شمال کشور در آتش جنگ می‌سوزد اما آقایان به‌دنبال یافتن (لانه‌) دشمن هستند. به‌ عبارت واضح‌تر اگر بیان کنم: فاریاب، جوزجان، سرپل، بغلان و بلخ در وضعیت خیلی شکننده‌ (حتا سقوط) قرار دارند، ولی آقایان هنوز به ‌فکر یافتن راه رسیدن به‌خانه‌ دشمن هستند.
چند روز پیش وزیر محترم جنگ (دفاع ملی) کشور اسدالله خالد در جریان معرفی‌اش به منسوبان وزارت، کشور گفت:«سر ورکوو خو سنگر نیسو.»(سر می‌دهیم ولی سنگر را نگاه می‌کنیم) آن گفته‌اش را به‌گونه‌ا‌ی به یکی از شعارهای داکتر نجیب (رییس‌ جمهور ظالم وقت) ربط داد که می‌گفت:«سر ورکوو خو سنگر نه ورکوو.» ضمن آن‌که، اصلاً توقع نمی‌رفت آقای خالد که خود یک مجاهد است، داکتر نجیب‌الله که صدها جهادگر و آزادی‌خواه‌ را در زمان حکومت‌ استبدادی‌ا‌ش به‌ شهادت رسانیده‌ بود، قهرمان «اتل» بخواند. سخنی‌که به باور من، توهین بزرگی به ‌خون هزاران شهید آزادی‌خواه و خانواده‌های آنان بود.
به ‌هر حال، در کنار وضعیت بدی که ولایت‌های فوق‌الذکر دارد، چندین ولسوالی ولایت بلخ نیز در معرض خطر (سقوط) قرار دارند. بلخی‌که تا همین ‌‌دوسال پیش، از امن‌ترین ولایت‌های کشور محسوب می‌شد، اما حال در وضعیت خیلی نگران کننده‌ قرار دارد. همین دیشب شماری از فرزندان با شهامت آن (بلخ) بر اساس بی توجهی و نرسیدن کمک، به‌شهادت رسیدند، آن‌هم پس از بسیار مقاومت و ایستادگی.
بنابر عرایضی که در بالا ذکر شد، پیشنهاد می‌گردد تا (آقایان) به‌جای این‌که فرصت را از دست بدهند و وقت شان را به‌ ناحق در جستجوی لانه‌ دشمن که اتفاقاً، آدرس آن‌هم مشخص است، به هدر بدهند، همت کنند و دشمنان آرامش مردم افغانستان‌ را در فاریاب، جوزجان، سرپل، بغلان (که‌همین اکنون هم در آن جنگ‌ جریان دارد) و بلخ، هدف قرار دهند.
پیشنهاد شماره دوم!
اگر این کار (جنگ و دفاع) از توانایی شما آقایان برون است، پس لطفاً به‌جای گزا‌ف‌گویی‌های بی‌مورد، بروید و نیروهای محلی را که از تجارب خوبی در نابودی دشمن هم برخوردار هستند حمایت کنید، سلاح و مهمات بدهید، تمویل و تجهیز نمایید تا آنان بتوانند شر دشمن را کم کنند!
مرتضی جلالی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا