آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

قانون‌ستیزان در مجلس قانون‌گذاری کشور

نیروهای امنیتی افغان در قلب و دل مردم افغانستان جا دارد و شهروندان کشور با تمام توان در کنار آنها برای دفاع از حیثیت آن‌ها در برابر قانون‌شکنان می ایستند. در مقابل، برخی نمایندگان مجلس که زورگویی پیشه نموده و قوانین افغانستان را نقض کرده‌اند، هیچ‌گاه محبوب‌القلوب مردم نخواهند شد

پارلمان یا خانه ملت؛ مکانی که قانون‌گذاری می‌شود و قوانین کشوری از سوی اعضای آن تصویب می‌گردد و از سویی هم، اعضای آن بر اساس رای و اراده مردم انتخاب می‌شوند تا صدای آن‌ها در خانه ملت باشند.
انتخابات پارلمانی سال گذشته شوربختانه از بدنظیر‌ترین انتخابات‌ها در افغانستان بود که معیار انتخاب نمایندگان مجلس، رای مردم نه، بلکه پول و فساد گردید که در نتیجه کرسی‌های خانه ملت توسط کسانی اشغال شد که آن را در بدل مبالغ هنگفت خریداری کرده و یا هم با داشتن کمتر از ۲۰۰ یا ۳۰۰ رای، اما در بدل فساد اخلاقی توانستند به وصال یار برسند.
به‌میان آمدن یک مجلس نمایندگان نامشروع، چهره نامشروع خود را در همان روزهای نخستین نشان داد و تنش‌ها و کنش‌ها بر سر ریاست این مجلس آغاز گردید. این تنش‌ها از فحش‌های رکیک و شکستاندن میز و چوکی‌ها آغاز و تا درگیری‌های فزیکی ادامه یافت.
به‌تازگی دو نماینده مجلس برسر وجود مشکل درنمبر پلیت‌های موترهای شان، درمنطقه پلچرخی با نیروهای پولیس درگیری لفظی کرده‌اند. در عین حال برخی از آنان در تماس‌های تیلفونی که فاش شده، به‌شدت از مبارزه جدی در برابر نیروهای امنیتی سخن گفته‌اند.
بسیاری‌از موتر‌های اعضای مجلس نمایند‌گان و مجلس سنا غیر قانونی و بی‌آن که مراحل گمرکی را گذرانده باشد، به کشور آورده می‌شود. این موترها با شیشه‌های سیاه و با شماره‌های غیر قانونی و عجیب و غریبی که اعضای شورای ملی خودشان خودسر نصب نموده‌اند، در شهر گشت‌وگذار می‌کنند.
نیروهای امنیتی افغانستان به‌صورت شبانه‌روزی از وجب وجب خاک افغانستان دفاع و در مقابل دشمنان کینه‌توز سینه سپر می‌کنند تا مردم در آرامش کامل زندگی کنند. آنان روزانه به‌طور اوسط ۱۰۰ شهید تقدیم می‌کنند تا تمامیت ارضی کشور را حفظ کنند و شب‌ها بی‌خوابی می‌کنند تا مردم‌شان در آرامش به‌خواب بروند. آنان ساعت‌ها بدون وقفه در مقابل دروازه‌های پارلمان، وزارت‌خانه‌ها و خانه‌های نمایندگان مجلس می‌ایستند و تأمین امنیت می‌کنند تا مبادا آنان با مشکلی مواجه شوند.
با این حال اما، نمایندگان با فحش‌های ناموسی، رکیک و دور از ادب، میز و چوکی‌ها را به‌خاطر قدرت‌طلبی و امتیاز‌خواهی شکستاندند و چهره زشتی را از افغانستان برای جهان به‌نمایش گذاشتند. آنان در هنگام عبور از جاده‌ای، مردم‌آزاری را شیوه قرار داده و در این راه جامع‌الکمالات شده‌اند. آنان در دیدار با مراجعین و موکلین اوج بی‌عزتی و حقارت را به‌نمایش می‌گذارند.
باید یادآور شد که نیروهای امنیتی افغان در قلب و دل مردم افغانستان جا دارد و شهروندان کشور با تمام توان در کنار آنها برای دفاع از حیثیت آن‌ها در برابر قانون‌شکنان می ایستند. در مقابل، برخی نمایندگان مجلس که زورگویی پیشه نموده و قوانین افغانستان را نقض کرده‌اند، هیچ‌گاه محبوب‌القلوب مردم نخواهند شد، زیرا آنان نه از رای مردم، بلکه از طرق مختلف مالی و جنسی به مجلس راه‌یافته‌اند.
باید پرسید که در مدت بیشتر یا کمتر از یک سال فعالیت نمایندگان کنونی مجلس، چه فعالیت مثمر‌الثمری از آنان در عمل دیده شده و چگونه توانسته‌اند از مردم نمایندگی کنند؟
پاسخ به‌این پرسش شاید انواع و اقسام مختلف بیرون دهد، ولی باید گفت که در حال حاضر مجلس نمایندگان بیشتر شبیه «مرکز تجارتی مجلس نمایندگان» شده که تعداد کثیری را تاجران و بیماران جنسی و تعداد قلیلی را افراد کم‌سواد، کم‌جرئت و صادق تشکیل داده‌اند. که در این حالت بیشتر آنان به‌فکر رونق تجارت و سوءاستفاده از صلاحیت‌های خود هستند، نه نمایندگی از ملت و رسیدگی به مشکلات آن‌ها.
هیچ شخص و یا نهادی فراتر از قانون نیست و با قانون‌ستیزان باید برخورد شود. نیاز است که از نیروهای قهرمان امنیتی حمایت کرده و پاسخ دندان‌شکنی به قانون‌گذاران، قانون‌ستیز داده شود.

نویسنده

سید الیا احمدی _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا