آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

پاکستان طرفدار حضور امریکا تا رسیدن به توافق صلح، در افغانستان است

اوراقی که به تازگی از سوی دیپلمات‌های برجستۀ پاکستانی، جنرالان بازنشسته و کارشناسان تهیه شده، حاکی است که پاکستان نه پیروزی مطلق طالبان را می‌خواهد و نه به حاشیه رانده‌شدن کامل آنان

مقامات پاکستانی می‌گویند تا دستیابی گفت‌وگوهای میان‌افغانی به یک حل و فصل سیاسی، این کشور مخالف تمدید حضور نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان نیست؛ چنانچه وزرای دفاع ناتو این هفته برای نشست مهمی برای خروج از این کشور در ماه می آمادگی می‌گیرند.
مقامات ناتو قبلاً اظهار داشتند که آن‌‌ها به دلیل وضعیت موجود این کشور ممکن نیروها را تا ماه می خارج نکنند، در حالی که دولت بایدن در حال حاضر توافق‌نامۀ صلح امریکا و طالبان را که توسط دولت ترامپ امضا شد، بازنگری می‌کند.
با این حال، طالبان در بیانیه‌ای روز شنبه، نسبت به تمدید «اشغال» افغانستان به نیروهای ناتو و امریکا هشدار دادند. روز یکشنبه، طالبان در بیانیه‌ای دیگر به مناسبت سالگرد خروج ارتش سرخ، نیروهای خارجی را نسبت به عواقب تمدید حضورشان اخطار دادند.
این گروه در بیانیه‌ای گفت: ما در این فرصت خاص به شرکای اشغال کنونی افغانستان صدا می‌کنیم که از سرنوشت اتحاد شوروی سابق و تجارب ناکام بیست ساله اشغال کنونی درس بگیرند و به اشغال ناروای خود نقطه پایان بگذارند.
توافق‌نامۀ ۲۹ فبروری یک نقشۀ راه را برای خروج نیروهای خارجی در ازای توافق طالبان برای جلوگیری از استفاده‌شدن خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی ترسیم کرد. این توافق‌نامه همچنین از طالبان می‌خواهد با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.
ایالات متحده هم اکنون ۱۲ هزار سرباز خود را از افغانستان بیرون کرده‌ است و انتظار می‌رود ۲ هزار و ۵۰۰ تن دیگر را تا تابستان آینده خارج کند. علاوه بر این، نیروهای ناتو نیز باید خارج شوند. با این حال، از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، معلوم نیست که آیا خروج طبق برنامه پیش خواهد رفت یا خیر.
ایالات متحده دو روز پیش از آغاز نشست وزاری دفاع ناتو به تاریخ ۱۷ فبروری، برنامۀ خود را ارائه خواهد کرد.
پاکستان نیز مشتاقانه تحولات را دنبال می‌کند، از آن‌جا که هر تصمیمی دولت جدید امریکا و وزرای دفاع ناتو اتخاذ کنند، تأثیر مستقیم بالای این کشور دارد. اسلام‌آباد نه تنها توافق‌نامۀ امریکا-طالبان، بلکه گفت‌وگوهای میان‌افغانی را نیز تسهیل کرد.
پاکستان تأکید دارد که تمام طرف‌ها باید متعهد به این روند باشند، چنانچه تلاش‌های فعلی یک فرصت تاریخی را برای حل و فصل ۱۹ سال جنگ فراهم کرده است.
یک مقام ارشد پاکستانی که خواست نامی از وی گرفته نشود، گفت: ما نمی‌خواهیم این فرصت از دست برود.
وی در مورد خروج نیروهای خارجی گفت: با وجود اینکه ما می‌خواهیم همه طرف‌ها به این توافق پایبند باشند، پاکستان خواستار خروج منظم و مسئولانۀ ایالات متحده و سایر نیروهای بین‌المللی است.
به گفته وی، مهم‌ترین چیز این است که اشتباهات گذشته تکرار نشود.
این نشان می‌دهد که پاکستان از ادامۀ حضور نیروهای امریکایی تا دستیابی حکومت افغانستان و طالبان به یک توافق سیاسی استقبال می‌کند.
پاکستان در سال ۱۹۸۹، بار عمدۀ پشت کردن ناگهانی امریکا را از افغانستان که منجر به جنگ داخلی و سرانجام با گرفتن کنترول کابل توسط طالبان به اوج خود رسید، به دوش کشید.
اوراقی که به تازگی از سوی دیپلمات‌های برجستۀ پاکستانی، جنرالان بازنشسته و کارشناسان تهیه شده است حاکی است که پاکستان نه پیروزی مطلق طالبان را می‌خواهد و نه به حاشیه رانده‌شدن کامل آنان.
مقامات پاکستانی می‌گویند با وجود اینکه اسلام‌آباد با دولت بایدن ارتباط دارد، همچنین با بازی‌گران منطقه‌ای از جمله، چین، روسیه و ایران برای اجماع منطقه‌ای در مورد تحولات در تماس است. آن‌ها معتقدند که کشورهایی مانند پاکستان تا زمان توافق تمام‌ طرف‌ها در افغانستان روی یک نقشه‌راه سیاسی، طرفدار خروج عجولانۀ ایالات متحده نیستند.
با این همه، انتظار می‌رود جو بایدن به زودی با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در مورد استراتژی آیندۀ دولتش در افغانستان گفت‌وگو کند.

نویسنده

کامران یوسف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا