آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

پراکندگی مخالفان سیاسی ارگ در انتخابات

متفرق شدن مخالفان سیاسی ارگ به تکت‌های مختلف نشان می‌دهد که نیروهای سیاسی مخالف ریاست جمهوری هنوز به پخته‌گی لازم نرسیده‌اند. مخالفان سیاسی ارگ هرگاه در انتخابات یک مشت واحد می‌شدند می‌توانستند راحت‌تر به خواسته‌های سیاسی شان دست یابند.

روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با نام‌نویسی ۱۸ نامزد و تکت انتخاباتی روز گذشته رسماً به پایان رسید. قرار است تا دو هفته دیگر اسناد نامزدان ثبت نام کرده از سوی کمیسیون انتخابات بررسی شود. انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار می‌شود.
اگر به تکت‌های انتخابات ریاست جمهوری یک نگاه کوتاه انداخته شود، دیده می‌شود که تیم‌های انتخاباتی شعارها و برنامه‌های مشابه دارند. بحث صلح با گروه طالبان ازجانب بسیاری از نامزدان مطرح شده است.
مخالفان سیاسی محمد اشرف غنی پیوسته اعلام می‌کنند که طرفدار تشکیل یک حکومت نیمه ریاستی هستند. آن‌ها می‌گویند که برای جلوگیری از تراکم قدرت دفتر ریاست جمهوری و قومی شدن آن، طرفدار ایجاد یک سمت نخست‌وزیری هم هستند.
اما به نظر می‌رسد که تیم انتخاباتی رییس جمهور غنی« دولت ساز» با طرح حکومت نیمه ریاستی مخالف است. رییس جمهور با دو معاون به کمیسیون انتخابات رفت وثبت نام کرد. براساس گزارش‌ها در تکت انتخاباتی اشرف غنی ریاست اجرایی جای ندارد.
سیاسیونی که خواهان یک حکومت نیمه ریاستی‌اند، در چندین تکت تقسیم شده‌اند. به جای آن که در یک تکت واحد ظاهر شوند، بسیار متفرق‌اند. ایجاب می‌کرد تکت‌هایی که داعیه مشابه دارند، در یک تیم گرد هم جمع می‌شدند.
با این طور یک وضعیت هوادارا‌ن مخالفان سیاسی ارگ در روز انتخابات سرگردان می‌شوند. اکنون مخالفان سیاسی ارگ در تیم های گوناگون پراکنده و متفرق هستند. با این طور یک وضعیت بعید است که آنان به خواست حکومت نیمه ریاستی دست پیدا کنند.
این پراکندگی، تیم انتخابات ریاست جمهوری را بیشتر تقویت می‌کند. انتظار می‌رفت که مخالفان سیاسی ارگ از فرصتی به نام انتخابات ریاست جمهوری به بهترین شکل استفاده بکنند و با یک تیم واحد داخل گود انتخابات شوند.
به باور نویسنده، بهترین تکت انتخاباتی همان « ایتلاف بزرگ ملی » بود. متاسفانه اکنون خبری از این ایتلاف سیاسی نیست. اعضای رهبری این ایتلاف عطا محمد نور، حاجی محمد محقق و جنرال عبدالرشید دوستم بود که حالا به دو دسته انتخاباتی تقسیم شده‌اند.
جنرال دوستم به تکت انتخاباتی داکتر عبدالله« ثبات و همگرایی» پبوسته است و آقای محقق و عطا محمد نور به دسته انتخاباتی محمد حنیف اتمر« صلح واعتدال»
متفرق شدن مخالفان سیاسی ارگ به تکت‌های مختلف نشان می‌دهد که نیروهای سیاسی مخالف ریاست جمهوری هنوز به پخته‌گی لازم نرسیده‌اند. مخالفان سیاسی ارگ هرگاه در انتخابات یک مشت واحد می‌شدند می‌توانستند راحت‌تر به خواسته‌های سیاسی شان دست یابند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا