آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

والی جوزجان:

پرونده داعش در جوزجان بسته شد/ طالب هنوز یک تهدید است

لطف‌الله عزیزی، والی جوزجان ضمن تایید این خبر می‌گوید که پرونده گروه تروریستی داعش در جوزجان بسته شد، ولی گروه طالبان هنوز برای مردم این ولایت یک تهدید جدی است.


شب گذشته مولوی حیب‌الرحمان فرمانده گروه داعش در جوزجان، مفتی نعمت‌الله معاون او و داملا صبغت‌الله از فرماندهان این گروه تروریستی با نزدیک به ۲۳۰ عضو گروه تروریستی داعش به حکومت محلی جوزجان پیوست.
بربنیاد منابع موثق در جوزجان، مفتی نعمت‌الله دو سال پیش که عضو گروه طالبان بود به دولت تسلیم شد، ولی زمانی که داعش در جوزجان پیدا شد، به این گروه پیوست.
گفته می‌شود که از میان ۲۳۰ تروریست داعشی تسلیم شده به دولت، ۳۰ تن آن‌ها با خانواده‌‌های شان به دولت تسلیم شده است.
لطف‌الله عزیزی، والی جوزجان ضمن تایید این خبر می‌گوید که پرونده گروه تروریستی داعش در جوزجان بسته شد، ولی گروه طالبان هنوز برای مردم این ولایت یک تهدید جدی است.
لطف‌الله عزیزی می‌گوید که شمار اعضای داعش در جوزجان، بیش از ۵۰۰ تن بود که شمار شان در نتیجه درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و گروه طالبان کشته شده و شمار اندکی توسط طالبان اسیر شده است.
او در تماس با خبرگزاری دید، اضافه می‌کند که با پیوستن ۲۳۰ عضو گروه داعش به دولت، این گروه تروریستی نابود شده و ممکن است برخی از آن‌ها به ولایت‌های همجوار فرار کرده باشند.
والی جوزجان علت پیوستن ۲۳۰ عضو داعش را به دولت، فشار نیروهای امینی و گروه طالبان عنوان می‌کند.
براساس اظهارات مقامات امنیتی جوزجان، طی سه هفته گذشته درگیری شدیدی میان گروه داعش و گروه طالبان در این ولایت جریان داشته است.
گروه داعش، یک سال در جوزجان فعالیت داشت و در این مدت، در ولسوالی‌های قوش‌تپه و درازب جوزجان، سرباز گیری کردند و موجب مسدود شدن در ده‌ها مکتب شدند و درعین حال، صدها خانواده مجبور شدن محل بود و باش خود را ترک کنند.
فقیر محمد جوزجانی فرمانده پولیس جوزجان در صحبت با خبرگزاری دید، پیوستن ۲۳۰ عضو داعش و فرماندهان آن را به دولت تایید می‌کند و بیان می‌دارد که گروه تروریستی داعش در جوزجان از بین رفته است.
سپاه ۲۰۹ شاهین با صدور یک خبرنامه، پیوستن ۲۳۰ عضو گروه داعش را به حکومت محلی جوزجان تایید می‌کند.
گروه طالبان اعلام کرده است که «فتنه» داعش در جوزجان ریشه‌کن شده و مردم جوزجان از این به بعد، در امان خواهند بود.
ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند، گفته است که هواپیماهای امریکایی در ولایت‌های جوزجان، سرپل و فاریاب از گروه تروریستی داعش در درگیری با این گروه حمایت هوایی می‌کردند.
به نقل از سخنگوی گروه طالبان، در چند روز گذشته ولسوالی‌های درازب و قوش‌تپه از وجود گروه داعش تصفیه شده است.
آقای مجاهد در خصوص آمار تلفات گروه داعش در این درگیری‌ها گفته است که نزدیک به ۱۵۳ عضو این گروه کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده است و از سویی هم، ۱۳۴ تن دیگر اسیر طالبان است.
سخنگوی طالبان گفته که در این درگیری‌ها ۱۷ عضو این گروه کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شده است.
گروه داعش، در ۲۰۱۵ در افغانستان رسماً ظهور و در ولایت‌های زابل، ننگرهار، فراه، هلمند و لوگر به تحرکات گسترده آغاز کرد.
این گروه تروریستی موفق شد در پایتخت کشور، با هدف قرار دادن مساجد و مراکز دینی و مذهبی ( به ویژه مساجد و مراکز مذهبی اهل تشیع) برای مردم افغانستان در کنار طالبان یک خطر جدی محسوب شود.
شهروندان و حلقات سیاسی، حکومت را متهم کردند که در برابر فعالیت‌های گروه تروریستی داعش بی‌تفاوت است.
کشورهای روسیه و ایران همواره امریکا را به انتقال و حمایت گروه داعش در افغانستان متهم کرده‌اند. امری که تاکنون از سوی مقامات امریکایی رد شده است.
جنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی ناتو در مورد شمار اعضای گروه داعش در افغانستان، گفته است تخمین زده می‌شود که اعضای این گروه در خاک افغانستان بین ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ تن باشد.
او چندی پیش در سفرش به ولایت فراه، تاکید کرده بود که گروه داعش در افغانستان شانس پیروزی ندارد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور، باری گفته بود که شمار اعضای گروه داعش در افغانستان حدود ۲۰۰۰ تن است که شمار بیشتر شان در نتیجه درگیری با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور کشته شده‌اند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا