آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

پس از یک هفته، ریاست مجلس در گرو یک «نقطه»

جنجال‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان برای امروز پنج‌شنبه (۲ جوزا) هم‌چنان ادامه داشت. سرنوشت کرسی ریاست پارلمان تنها بر سر یک « نقطه » در برگه رای دهی است.

جنجال‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان برای امروز پنج‌شنبه (۲ جوزا) هم‌چنان ادامه داشت. سرنوشت کرسی ریاست پارلمان تنها بر سر یک « نقطه » در برگه رای دهی است.
به گزارش خبرگزاری دید، مجلس نمایند‌گان که قرار بود یک رای جنجالی و تعیین‌کننده برای کرسی ریاست این مجلس را به رای‌گیری عمومی بگذارد، موفق به این کار نشده است.
مهدی راسخ نماینده میدان‌وردک در مجلس نمایند‌گان به رسانه‏ها گفته که با توافق اکثریت اعضای مجلس، عبدالقیوم سجادی نماینده غزنی، به عنوان اداره‌کننده نشست روز پنج‌شنبه تعیین شد، اما بازهم از سوی شماری از نمایندگان نظم مجلس به هم خورد و نتوانست در مورد رای جنجالی تصمیم بگیرد.
آقای راسخ هم‌چنان گفت که مجلس در بی‌سرنوشتی به سر می‌برد و ممکن که جنجال‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان در نشست امروز حل نشود.
کمیته‌ ۲۷ نفری که برای حل تنش بر سر کرسی ریاست مجلس نمایند‌گان به وجود آمده بود، روز چهارشنبه نتایج بررسی خود را اعلام کرد. این کمیته روی بررسی آرشیف، بازشماری آرا و بحث روی اصول وظایف داخلی کار کرده بود.
کمیته‌ ۲۷ نفری هرچند با اکثریت آرا نصاب روز شنبه مجلس را – روزی که در آن مرحله دوم انتخابات برای ریاست مجلس برگزار شد – ۲۴۶ نفر تثیبت کرد، اما در مورد تایید و رد یک رای جنجالی دچار اختلاف شد.
از میان ۲۷ عضو کمیته حل تنش، ۱۶ نفر به اعتبار رای باطل شده و ۱۱ نفر آن به ابطال این رای توافق داشتند. سرانجام فیصله شد که روز پنج‎شنبه در مجلس عمومی در این مورد تصمیم گرفته شود.
رای مورد مناقشه و اختلافی به نفع میر رحمانی رحمانی استفاده شده است. در برگه رای‌دهی افزون بر علامه انتخاب، یک نقطه اضافه نیز پایین آن دیده می‌شود. این رای پیش از این باطل اعلام شده بود.
در صورتی که این رای دوباره تایید شود، میررحمان رحمانی با به دست آوردن ۱۲۴ رای برنده کرسی ریاست مجلس شناخته خواهد شد؛ زیر آرای نیم به اضافه یک رای را از نصاب تثبیت شده پوره خواهد کرد. در صورتی که این رای باطل شود، انتخابات ریاست مجلس نمایند‌گان در دور بعدی میان نامزدان جدید برگزار خواهد شد.
انتخابات برای گزینش رییس مجلس نمایند‌گان روز پنج‌شنبه هفته گذشته میان چهار نفر برگزار شد. میرویس یاسینی، عمرنصیر مجددی، میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی از نامزدان دور نخست این انتخابات بود. میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی با بدست آوردن بیش‌ترین رای در دور دوم انتخابات که روز شنبه ۲۸ ثور، برگزار شد، با هم رقابت کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا