آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

پشت پردۀ تاکید مکرر واشنگتن برای خروج از افغانستان

منبع: شینهوا
ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
پنتاگون روز جمعه اعلان کرد که رییس جمهور ترامپ دستور خروج اکثریت نظامیان امریکایی را تا اوایل سال ۲۰۲۱ از سومالیا صادر کرده است. این آخرین تصمیم دولت فعلی ایالات متحده برای خروج نیروها است. ماه گذشته، پنتاگون اعلان کرد که نیروهای امریکایی در افغانستان و عراق تا اواسط جنوری ۲۰۲۱ به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

کارشناسان می‌گویند این دستورات نه تنها به دنبال تحقق وعده‌های ترامپ در دوران باقی‌مانده ریاست جمهوری‌اش است، بلکه جزء مهم به اصطلاح سیاست «اول امریکا» نیز می‌باشد.
به باور کارشناسان، تسریع روند خروج نیروهای امریکایی که نشان می‌دهد ترامپ به کاهش حضور امریکا در جنگ‌های بی‌پایان مصمم است، در حالی که میراث سیاسی خود را قبل از پایان ریاست جمهوری تقویت می‌کند؛ از یک سو با مقاومت در داخل و خارج مواجه خواهد شد و از طرف دیگر حتی چالشی دلهره‌آور برای دولت بعدی می‌باشد.
وعده‌های ترامپ
تحلیل‌گران معتقدند پشت پردۀ تلاش‌های ترامپ برای خروج سه دلیل وجود دارد.
نخست، ترامپ بارها وعده داد که ایالات متحده را از جنگ‌های خارجی پر هزینه خارج می‌کند، نیروهای امریکایی را به خانه می‌آورد و از تعهدات سنگین بیرون از کشور می‌کاهد.
در ماه دسمبر ۲۰۱۸، دولت ترامپ، پس از آنکه ادعا کرد علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه به پیروزی رسیده است، اعلان نمود که روند خروج نیروهای امریکایی را از آن کشور آغاز کرده است.
در ماه جون سال جاری، ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که شمار نیروهای امریکایی در آلمان به دلیل بودجه دفاعی کم آن کشور به ۲۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت. پنج ماه بعد، وی دستور خروج از افغانستان و عراق را نیز صادر کرد.
نیویارک تایمز در مقاله‌ای با بیان اینکه دستورات ترامپ برای خروج نیروها «یکی از مولفه‌های اصلی آجندای اول امریکا» است، گفت: «این درخواست به ویژه باعث ایجاد انگیزه در پایگاه رای‌دهندگان پوپولیست وی شده است، بسیاری آن‌ها کهنه سربازانی هستند که از نقش شان در جنگ‌های طولانی‌مدت خسته شده‌اند».
دوم، خروج نیروها بیشتر برای خاتمه بخشیدن به آن‌چه ترامپ آن را «جنگ‌های بی‌پایان» می‌خواند، انجام شده است و اینکه هزینۀ کمک‌های خارجی و تلفات سربازان امریکایی کاهش یابد.
به طور مثال، تصمیم برای خروج از سومالیا تا حدی به دلیل افزایش خطرات نسبت به سربازان امریکایی در این کشور افریقایی گرفته شد؛ چنانچه انستیتوت بروکینز در ماه نوامبر در مقاله‌ای بیان نمود که وضعیت آن به گونۀ «آهسته و پیوسته رو به وخامت است».
سوم، چنانچه ترامپ با ختم دورۀ‌ ریاست جمهوری‌اش مواجه است، دستورات ترامپ برای خروج می‌تواند «سیاسی» و بیشتر به خاطر میراث وی انجام شود تا نگرانی‌ امریکایی‌ها.
با این همه، به باور کارشناسان ، دستور ترامپ برای خروج از افغانستان و عراق، آخرین اقدامات سیاست خارجی وی در هفته‌های باقی‌مانده دورۀ ریاست جمهوریش است که به منظور محدود ساختن گزینه‌های جو بایدن رییس جمهور منتخب این کشور صورت می‌گیرد.
«چارلز لیستر» عضو ارشد انستیتوت خاور میانه، می‌گوید ترامپ سعی دارد دموکرات‌ها را در وضعیت دشوار قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا