آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمروند صلحسیاست

پنج عنصر مهم توافق نهایی صلح در اعلامیه امریکا-اروپا برای افغانستان

نمایندگان ویژه امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا پس از دیدار در روم، اعلامیه مشترکی را در رابطه به افغانستان و تلاش‌های صلح منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری دید، نمایندگان ویژه ایالات متحده، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و بریتانیا به تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۱ نشست مشترکی را در روم دایر کردند و در باره وضعیت افغانستان و مذاکرات صلح بحث و تبادل نظر کردند.

این نشست با انتشار اعلامیه مشترک ۱۶ ماده‌ای پایان یافت.

در اعلامیه آمده است که کشورها و سازمان‌های اشتراک‌کننده متعهد به مشارکت قوی با افغانستان هستند و تحولات جاری را در مرحله جدید انتقال با خروج نیروهای بین‌المللی از نزدیک رصد می‌کنند.

آن‌ها نگرانی عمیق خود را در مورد سطح بلند خشونت‌ها، حملات تهاجمی طالبان و نقض جدی حقوق بشر ابراز کردند.

اشتراک‌کنندگان این نشست از تمام طرف‌ها خواستتند خشونت را کاهش دهند، از افراد ملی محافظت و به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. آ‌ن‌ها از طالبان خواستند حملات تهاجمی خود را پایان داده و دو جناح جمهوری اسلامی و طالبان مشارکت معنادار در روند صلح داشته باشند.

در اعلامیه آمده است: ما بر فوریت دستیابی به آتش‌بس در اطمینان از موفقیت مذاکرات تأکید و از فداکاری‌های نیروهای امنیتی افغانستان قدردانی می‌کنیم.

شرکت‌کنندگان نشست روم تأکید کردند که هیچ راه‌حل نظامی برای درگیری در افغانستان وجود ندارد و از دولتی که با زور نظامی تحمیل شود، پشتیبانی نمی‌کنند.

آن‌ها با اعلام حمایت کامل از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان و اشتراک معنادار زنان، روی پنج عنصر مهم توافق نهایی پافشاری کرده‌اند.

1.  حکومت‌داری فراگیر؛

2.  حق انتخاب رهبران سیاسی؛

3.  حمایت از حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها؛

4.  تعهدات در زمینه مبارزه با تروریزم، از جمله برای اطمینان از این‌که افغانستان دوباره به عنوان پناهگاه امن تروریست‌ها عمل نمی‌کند.

5.  پایبندی به قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی.

شرکت‌کنندگان این نشست تأکید کرده‌اند که حمایت بین‌المللی از هر دولت آینده، حداقل تا حدی به پایبندی به این پنج عنصر بستگی خواهد داشت.

اعلامیه همچنین می‌افزاید که کمک‌های آینده به افغانستان به حکومت‌داری و تعهد به حاکمیت قانون و حقوق بشر، از جمله حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته، مبارزه معنادار برای مهار فساد و رسیدگی به تعهدات کنفرانس جنوا ۲۰۲۰ بستگی دارد.

شرکت‌کنندگان با اشاره به نشست اخیر نمایندگان دولت جمهوری اسلامی و طالبان در دوحه و با استقبال از تعهدات آن‌ها برای تسریع مذاکرات صلح، گفته‌اند که نشست‌های آینده باید روی مسایل اساسی تمرکز داشته باشد.

آن‌‌ها با بیان این‌که رسیدن به توافق نهایی، از جمله در مورد قانون اساسی زمان‌گیر خواهد بود، از دو طرف خواستند تا روی آتش‌بس جامع و دایمی و اصول بنیادی دولت آینده به توافق برسند.

شرکت‌کنندگان همچنان از طالبان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواستند تا به تعهدات خود عمل کنند و اجازه ندهند گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کنند و از اعضای این گروه‌ها برای سربازگیری، آموزش و تمویل میزبانی نکنند.

اعلامیه در ادامه از طالبان خواست خشونت را کاهش داده، به تعهدات خود برای محافظت از زیرساخت‌ها عمل کنند، از افراد ملکی محافظت و در عرصه کمک‌های بشردوستانه همکاری کنند.

اعلامیه مشترک امریکا-اتحادیه اروپا همچنین از کشورهای همسایه افغانستان خواست پشتیبانی خود را از مردم افغانستان و حل و فصل صلح و توسعه اقتصادی دایمی تقویت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا