آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

پهپاد جاسوسی امریکا توسط نیروی هوایی ایران ساقط شد

پهپاد جاسوسی «گلوبل‌هاوک» امریکا، بامداد امروز در سواحل استان (ولایت) هرمزگان، توسط دفاع ضد هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران سرنگون شد.

پهپاد جاسوسی «گلوبل‌هاوک» امریکا، بامداد امروز در سواحل استان (ولایت) هرمزگان، توسط دفاع ضد هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران سرنگون شد.
به نقل از خبرگزاری فارس، روابط عمومی کل سپاه پاسداران ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰ جوزا) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش ضد هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.


پهپاد گلوبل هاوک (Global Hawk) محصول شرکت «نورثروپ-گرومن» امریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده امریکا به کار گرفته می‌شود.
برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبل هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد( بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است؛ به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.
بدنه این پهپاد از جنس آلمونیم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی، این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.
گلوبل هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش امریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دالر می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های امریکایی محسوب می‌شود.


تاکنون ستاد مشترک نیروهای امریکایی در خاورمیانه(سنت کام) در این مورد موضع مشخصی نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا