آخرین اخبارافغانستان

پوپل: آگاهی‌دهی برای استخراج درست معادن موثر بوده است


کارگاه آموزشی تحت عنوان “ابتکار شفافیت معادن” در هوتل بین المللی صدف هرات راه اندازی گردید.
مسئولان برگزاری این سیمینار آموزشی هدف برگزاری آن را تامین شفافیت در روند استخراج، بدست آوردن عواید از استخراج معادن و حسابدهی معادن کشور عنوان کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، ضیاءالحق پوپل رییس معادن هرات گفت: ابتکار شفافیت یک پروسه بین المللی بوده که ۵۲ کشور عضو آن می‌باشد که افغانستان درسال ۲۰۱۰ عضویت آن‎را کسب نمود.
آقای پوپل به این باور است که آگاهی‎دادن در مورد استخراج معادن وصنایع افغانستان بخصوص درهرات که ازسوی «AEITI» صورت گرفته، خیلی موثر بوده است.
وی تاکید کرد که استخراج معادن در هرات به شکل قانونمند است.
به گفته وی، استخراج معادن بر اساس لایحه و قانون اداره معادن قرارداد می‌شود و قراردادکنندگان مکلف‌ به عمل طبق لایحه‎اند.
در همین حال عبدالمالک آثم، مسئول ارتباط عامه شفافیت صنایع افغانستان یا«AWITI»گفت: تاهنوز در کشور مشکلات در قسمت استخراج معادن وجود دارد، اما با آن‌هم در این راستا پیش‎رفت‌های چشم‌گیر مشاهده می‌شود.
او معیاری شدن قرارداد‌های ادارات معادن با سکتورهای خصوصی را نسبت به ۱۰ سال گذشته رضایت‌بخش عنوان کرده اظهار کرد که سکتورهای خصوصی در قسمت معادن مسلکی تر از گذشته شده است.
آقای آثم، استخراج غیر قانونی معادن و نبود امنیت را از چالش‌های عمده خواند و همچنین گفت: تفاوت بین معلومات ادارات مختلف سکتورهای خصوصی و حکومت یکی دیگر از چالش‌ها می‌باشد.
این در حالیست که منابع محلی همواره ادعا می‌کنند که معادن افغانستان اکثریت اوقات از سوی زورمندان و حلقات مافیایی استخراج شده و به غارت برده می‌شود.
در ولایت هرات در حدود ۳۵ معدن وجود دارد که مهم‎ترین آنها معدن سنگ مرمر در ولسوالی چشت شریف و معدن ذغال سنگ در منطقه سبزک و همچنان معدن نمک در ولسوالی غوریان این ولایت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا