آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

پیروزی بایدن رسمیت یافت

با برگزاری مراسم اخذ رای اعضای مجمع گزینندگان ۵۰ ایالت امریکا، پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر رسمیت یافت.
به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، اگر چه این مرحله از انتخابات امریکا در گذر زمان بیشتر جنبه تشریفاتی یافته، اما بنابر قانون اساسی این کشور که نظام انتخاباتی آرای الکترال را برای انتخاب رییس‌ جمهور تعیین کرده است، برگزاری مراسم رای‌گیری از سوی ۵۳۸ نماینده الکترال که در نخستین دوشنبه بعد از دومین چهارشنبه ماه دسمبر برگزار می‌شود، به نتایجی که پیش‌تر هر ایالت اعلام کرده بود رسمیت می‌بخشد.

دقایقی بعد از اعلام نتایج این مجمع‌ها که مطابق پیش‌بینی، جو بایدن را با ۳۰۶ رای الکترال برنده انتخابات اعلام کردند، او در سخنانی تلویزیونی گفت: «خواست مردم غالب و دموکراسی جاری شد».
در نظام انتخاباتی امریکا مردم عادی در حقیقت به نمایندگان ایالتی خود در مجمع گزینندگان (الکترال کالج) رای می‌دهند و سپس این افراد هستند که در جلسه‌ای مانند آنچه امروز در مراکز ایالات برگزار شد، رای خود را به کیسه یکی از نامزدهای اصلی می‌اندازند.
به همین اساس، در یک ماه گذشته بارها رسانه‌ها اعلام کردند که جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال توانسته دونالد ترامپ را که تنها ۲۳۲ رای الکترال کسب کرده بود شکست دهد.
عدد ۳۰۶ در ستون آرای جو بایدن به تعداد نمایندگان الکترال ایالت‌هایی اشاره داشت که بیشترین رای را به جو بایدن داده بودند. تعداد الکترال‌های یک ایالت هم بر اساس میزان جمعیت آن تعیین می‌شود. به همین علت ایالتی چون کالیفرنیا که حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد ۵۵ نماینده الکترال دارد و ایالتی چون وایومینگ که حدود نیم میلیون نفر سکنه دارد تنها ۳ نماینده الکترال دارد.
نظام انتخاباتی امریکا در حال حاضر ۵۳۸ رای الکترال دارد که نحوه محاسبه آن چنین است؛ نامزد پیروز باید دست کم ۲۷۰ رای الکترال را کسب کند.
اخذ رای نمایندگان الکترال عصر دوشنبه ۱۴ دسمبر، نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در امریکا را رسماً به نفع جو بایدن ثبت کرد. مرحله آخر، شمارش این آرا در صحن سنا در روز ۵ جنوری است که باز هم جنبه تشریفاتی و فرمالیته دارد.
با این حال، دونالد ترامپ که تاکنون در ۵۰ شکایت حقوقی برای تغییر نتیجه انتخابات شکست خورده، هنوز پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته و بر ادعاهای بدون گواهی خود مبنی بر «دزدیدن انتخابات از او» اصرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا